Mystery of the Wax Museum

Originaltitel: Mystery of the Wax Museum
Regissör:Michael Curtiz
Utgivningsår:1933

Om Mystery of the Wax Museum:

Samtidigt som ett flertal lik försvinner i staden får ägaren till ett nyöppnat vaxkabinett i New York upp ögonen för sin unge assistents vackra flickvän. Han vill göra en vaxfigur i hennes skepnad, men inte genom att låta skulptera av henne utan genom att gjuta in henne i vax. Hennes rumskamrat, som är journalist, kommer emellertid på hans onda avsikter. Filmen är inspelad i tvåfärgs Technicolor och totalförbjöds i Sverige.

Titel: Vaxkabinettet
Regissör: Michael Curtiz
År: 1932
Genre: Skräck
Doctor X

Lionel Atwill, Fay Wray, Glenda Farrell, Monica Bannister, Arthur Edmund Carewe, Matthew Betz, Gavin Gordon, Holmes Herbert

Don Mullaly, Carl Erickson

Thriller, Skräck, Mysterium

Diskussioner om Mystery of the Wax Museum  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mystery of the Wax Museum (12 st)
KimEkberg (Anmäl)   22:19 16/1
lite sämre än sitt rykte. Men härligt demoraliserad murvel och imponerande sparsmakad ljudbild. God underhållning och fräcka färger.
martin eden (Anmäl)   12/9 2018
[rek. 4] Precis som föregångaren, DOCTOR X, siktar man här på att kombinera mysterium och skräck med humor, vilket jag tycker fungerar ypperligt. Den mer kända HOUSE OF WAX med Vincent Price är en re-make på denna lite osynliga klassiker, som faktiskt överträffar re-maken på alla plan. Visst, jag älskar Vincent Price, men Lionel Atwill är mycket mer subtil och realistisk i sin rolltolkning. Regi och manus är överlägset i denna och även om filmerna har identisk intrig så lyckas man mycket bättre här både dramaturgiskt. Jag förstår att många inte gillar humorn, men jag tycker att det skänker en skön konstrast till skräck och mysterieelement och det är en formel som fungerar likaväl här som i DOCTOR X. Fina skådespelarinsatser från samtliga! Mycket, mycket bra!!! 4.
Gordyal (Anmäl)   13/5 2016
Hurtigt och glättigt, fula fejdningar och hopplösa slagsmål. Imponerar inte någonstans. (5-/15)
todape (Anmäl)   11/8 2015
Såg remaken just innan denna. Den är ju snarlik denna, minst sagt. Hur som helst har jag lite svårt att uppskatta dessa gamla "skräckfilmer". Det blir ens knappt någon nerv och spänning i filmen. Blek film i mina ögon som mest räddas från bottenbetyget för dess ålder. För sett till att filmen är 82 år gammal är jag trots allt imponerad. Men bortsett från det är underhållningsvärdet för egen del väldigt låg. Tyvärr. 3/10
AirikrStrife (Anmäl)   16/12 2011
När man redan sett Price versionen tappar denna en del. Price versionen är kanske inte jättemkt bättre men den här blir ju kraftigt spoilad också
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mystery of the Wax Museum