Originaltitel: Mystic River
Regissör:Clint Eastwood
Utgivningsår:2003

Om Mystic River:

Jimmy, Sean och Dave är tre kompisar som spelar landhockey och gör bus varje dag. En dag kidnappas Dave av två män och hålls fången i fyra dagar innan han lyckas rymma. 25 år senare träffas de tre barndomsvännerna igen. Jimmys dotter har mördats och detta ohyggliga brott för de tre vännerna samman igen. Sean är nu polis, Jimmy äger en mataffär och Dave är arbetslös. Men de fyra dygnen som Dave hölls fången i barndomen har påverkat dem alla – inte minst Dave själv.

Titel: Sleepers
Regissör: David Fincher
År: 2007
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Zodiac

Sean Penn, Tim Robbins, Kevin Bacon, Laurence Fishburne, Laura Linney, Marcia Gay Harden, Emmy Rossum, Kevin Chapman, Adam Nelson, Tom Guiry, Spencer Treat Clark, Eli Wallach, Robert Wahlberg, John Doman, Cameron Bowen, Connor Paolo, Ari Graynor

Brian Helgeland

Drama, Kriminalare, Mysterium

USA, Australien

Recension Mystic River

- FallsToClimb sätter betyg 3 och skriver:
Filmen handlar om tre barndomsvänner (spelade av Kevin Bacon, Sean Penn och Tim Robbins) som i vuxen ålder förs samman av ett försvinnande. Händelser från barndomen kommer upp och särskilt det faktum att en av de tre blev bortförd och hölls fången av två män under några dagar. Riktigt så bra var den inte. Jag hade höga förväntningar men blev lite besviken. Jag hade förväntat mig en thriller men...

Recension av Mystic River - Läs hela!

Med i listor: Mysterium Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 2004
Diskussioner om Mystic River  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mystic River (856 st)
Rele (Anmäl)   23:21 13/7
En våldsam film med flera duktiga skådespelare. Inte bästa filmen Clintan har regisserat, men betyget fyra blir en svag fyra idag.
jopjop (Anmäl)   23:43 1/2
Rekommenderad 4...? Visst, spännande till en början. Whodunnit liksom. Men det är ju inget vidare slut. Och varför alltid detta grafiska våld?
norenorama (Anmäl)   22:23 11/1
Sett den 4 ggr, aldrig gillat den speciellt, men får för mig att se den ibland, blir nog inte en 5e gång dock..
Asmorod (Anmäl)   6/9 2018
Kasst klipp. Överspel. Långtråkig. Herre Gud.
Sture Stenhög (Anmäl)   13/3 2018
Jag tyckte att den här var fantastiskt bra när den kom, när jag nu såg om den har jag lite svårt att förstå varför. Visst, det är fortfarande en ganska bra film, men storyn känns extremt skriven och det är väldigt mycket som bara känns random. Vad är t.ex. grejen med att Kevin Bacons exfru ringer och inte säger någonting? Det är bara dumt och tillför absolut ingenting. Den överspelande Sean Penn fick dessutom den kanske mest oförtjänta oscar-statyetten i filmhistorien, hans karaktär känns aldrig speciellt trovärdig. Desto bättre är då Tim Robbins, han är faktiskt otroligt bra, och det är allt kring hans karaktär som håller det här flytande. Det är också skickligt berättat, och eftersom jag inte kom ihåg hur allt hängde ihop, så hade filmen mitt intresse hela vägen även denna gång. Så en svag trea känns det ändå rimligt att ge den
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mystic River