Myteri

Originaltitel: Mutiny on the Bounty
Regissör:Frank Lloyd
Utgivningsår:1935

Om Myteri:

På en båt med en ondskefull kapten, begår besättningen till slut myteri. Men följderna blir inte vad de tänkt sig.

Titel: Myteriet på Bounty
Regissör: Luis Buñuel
År: 1954
Genre: Drama, Äventyr
Robinson Crusoe

Clark Gable, Charles Laughton, Franchot Tone, Herbert Mundin, Eddie Quillan, Dudley Digges, Donald Crisp, Henry Stephenson, Francis Lister, Spring Byington

Talbot Jennings, Jules Furthman, Carey Wilson

Drama, Äventyr

Med i listor: Oscars
Diskussioner om Myteri  (0 diskussioner)
Kommentarer om Myteri (27 st)
Pi-R (Anmäl)   4/12 2017
Vissa filmer stryker en mothårs utan att man riktigt kan förstå varför. För mig är detta en sådan film. Charles Laughtons rollprestation är dock riktigt bra, och foto och ljud likaså... men... kanske är det att karaktärerna saknar djup, eller att många replikerna är så pompösa att de är svårt att ta på allvar, eller så är det filmens ”exotiska” inslag. Snudd på ett ännu lägre betyg, men Laughton är trots allt riktigt sevärd.
Ful_fisk (Anmäl)   10/9 2016
Bra sjöfarts-historia där Charles Laughton och Clarke Gable är suveräna i huvudrollerna. Blir aldrig tillräckligt engagerad för att kunna sätta ett högre betyg men filmen håller klass hela vägen även ifall det kunde bli en smula långdraget emellanåt.
wasteoftime (Anmäl)   31/8 2016
Charles Laughton är så oerhört ond i den här filmen. Det är skrämmande att se, och jag antar att det var än värre på riktigt på den här tiden till havs. Han är oerhört övertygande, och det kliar i hela kroppen i väntan på att myteriet ska äga rum, man verkligen avskyr Kapten Bligh när det väl har gått så långt. Även Clark Gable som den sympatiske Christian Fletcher är övertygande. Det är på sina håll dock lite långrandigt, vilket håller nere betyget, men en stadig tvåa får den.
Hypostas (Anmäl)   11/6 2016
Versionen från 1984 är mer sevärd, enligt mig.
norenorama (Anmäl)   6/12 2015
Tveklöst bästa Mutiny on the Bounty filmen av de tre jag sett om det nu finns flera. Den från 1984 är tveklöst sämsta och inte ens sevärd.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Myteri