Nader och Simin – en separation

Originaltitel: Jodaeiye Nader az Simin
Regissör:Asghar Farhadi
Utgivningsår:2011

Om Nader och Simin – en separation:

Simin vill lämna Iran med sin make Nader och sin dotter Termeh och har redan planerat klart inför detta. Men Nader börjar tänka om och är rädd att lämna kvar sin far som lider av Alzheimers. Därför blåser de av hela resan varpå Simin ansöker om skilsmässa, något som hon nekas. Hon flyttar då i stället hem till sina föräldrar. Termeh bor dock kvar hos sin far i väntan på att hennes mor ska ändra sig.

Titel: Det förflutna
Originaltitel: Court
Regissör: Chaitanya Tamhane
År: 2014
Court

Leila Hatami, Shahab Hosseini, Sareh Bayat, Babak Karimi, Sarina Farhadi, Merila Zare'i, Ali-Asghar Shahbazi, Kimia Hosseini, Shirin Yazdanbakhsh, Sahabanu Zolghadr, Payman Maadi

Asghar Farhadi

Drama

A Separation, Nader and Simin, a Separation

Iran

Recension Nader och Simin – en separation

- blue velvet sätter betyg 4 och skriver:
Nader och Simin är ett medelålders par som tillsammans med sin dotter Thermeh planerar att lämna landet för att flytta till Paris på Simins begäran. Dock i sista stund så ändrar Nader sig då han vill stanna kvar för att ta han om sin Alzheimersjuka far. Hela resan blåses av och Simin begär skilsmässa på kuppen, och här får vi följa familjens snåriga väg till en eventuell upplösning. Regissörens...

Recension av Nader och Simin – en separation - Läs hela!

Med i listor: Guldbjörnar i Berlin, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om Nader och Simin – en separation  (0 diskussioner)
Kommentarer om Nader och Simin – en separation (90 st)
ant (Anmäl)   16/4 2018
I slutet när pappa nummer 2 blir galen borde få en oscar och nobelpriset samtidigt. Länge sen jag skrattade så.
Frankish (Anmäl)   25/11 2017
Jag kände mig väldigt irriterad och eller frustrerad på nästan alla karaktärerna filmen igenom. Deras drivkrafter för att ta sig ur de destruktiva situationer de befinner sig i är desperata och destruktiva i sig. Det känns som att titta på brinnande människor försöka släcka sig själva genom att tända eld på andra. Det blir väldigt utmattande. Fotot, ljudbilden och skådespeleriet är bra. Det ska kännas vardagligt och det tycker jag att det gör. (Detta spelar antagligen lite eller ingen roll, men Simin nekas inte skilsmässa, som det står i beskrivningen om filmen. Hon nekar den själv när det står klart att hon inte får ensam vårdnad över deras gemensamma dotter Thermeh, som är gammal nog att själv välja med vem hon helst vill bo.)
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
mattarello (Anmäl)   6/9 2017
Farhadi bjuder, liksom i hans senaste och oscarsbelönade "The Salesman", på ett engagerande drama om moraliska dilemman. Den här filmen tycker jag rent av är bättre!
ShenLong (Anmäl)   10/2 2017
intressant och välspelad, men vacklar något mot slutet
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Nader och Simin – en separation