Naken bland vargar

Originaltitel: Nackt unter Wölfen
Regissör:Philipp Kadelbach
Utgivningsår:2015

Om Naken bland vargar:

I koncentrationslägret Buchenwald i slutet av mars 1945 hittar fången Hans Pippig ett barn som smugglats in i en väska av en nyintagen fånge. Om han skulle rapportera det skulle den treåriga pojken dödas. Allt står nu på spel när de måste skydda barnet från att bli upptäckt av SS-soldaterna.

Titel: Naken bland vargar
Originaltitel: Never Cry Wolf
Regissör: Carroll Ballard
År: 1983
Vargarnas land

Florian Stetter, Peter Schneider (II), Sylvester Groth, Sabin Tambrea, Robert Gallinowski, Rafael Stachowiak, Rainer Bock, Thorsten Merten, Torsten Michaelis, Robert Mika, Matthias Bundschuh, Torsten Ranft, Ulrich Brandhoff, Andreas Lust, Marko Mandic

Stefan Kolditz

Drama, Krig

Naked Among Wolves

Tyskland
Filmnummer: 119893
Diskussioner om Naken bland vargar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Naken bland vargar (11 st)
mammene (Anmäl)   23/8 2018
Alltid svårt att se detta elände, hur människor behandlades och lika svårt att förstå hur det kunde gå till. Som en av fångarna sa i filmen varför lyder vi, vi är ju många fler. Som motvikt i det eländiga har man fört in lite medmänsklighet och följderna av det, därför gav den en egen liten dimension.
karlmats (Anmäl)   14/8 2018
En hantverksmässigt imponerande film. Det här är ett ämne som jag oftast inte tycker skildras speciellt engagerande på den vita duken men här har Kadelbach lyckats med ett intressant perspektiv från de politiska fångarnas sida. Det är en skickligt regisserad film som innehåller både värme och kyla. Handlingen känns rimlig utan direkta överdrifter såsom det så lätt hade kunnat bli här. Sen gillar jag hur tonen hålls ganska neutral och nyanserad. Givetvis var det hemskt allt som hände under den här tiden och platsen, men det behöver inte överdrivas eller målas med den svartvita penseln, verkligheten är tillräckligt hemsk, och det tycker jag man här håller sig borta ifrån med bravur. 3an är stabil.
Jamesa (Anmäl)   4/2 2017
Grym film med grymt bra skådespelarprestationer!
Venatici (Anmäl)   3/7 2016
Jag är intresserad av WWII filmer och dokumentärer, och här ser vi för en gångs skull en förintelsefilm mest fokuserad på politiska fångar. Det var en omväxling!
Noseman 2005 (Anmäl)   22/4 2016
Fin, men grep inte riktigt tag. Hade förväntat mig något starkare. Gillade mixen mellan arkivbilder/fakta och drama. Känns lite som en "skolfilm". 5/10
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Naken bland vargar