Napoleon

Originaltitel: Napoléon
Regissör:Yves Simoneau
Utgivningsår:2002

Om Napoleon:

Miniserie i fyra delar. Året är 1795 och i början av unge General Bonapartes karriär. Han har ett rykte om sig som skicklig krigare men också som hetlevrad man – han praktiskt taget friar till den vackra änkan, Joséphine de Beauharnais, första gången han träffar henne. Här får vi bland annat uppleva hans lyckade slag mot Italien, det historiska egyptiska fälttåget och hans viktiga krig mot österrikarna med hans första stora triumf vid Austerlitz. Mindre lyckat är hans personliga liv: hans älskade fru Joséphine bedrar honom och är oförmögen att ge honom en arvinge. Hans egna, omättliga familj törstar efter ära, titlar och kungadömen... Samtidigt måste han även lyckas navigera i det svåra politiska klimat som råder i Paris.

Titel: Dario Argento: An Eye for Horror
Regissör: John Huston
År: 1973
Genre: Thriller
Fällan

Christian Clavier, Isabella Rossellini, Gérard Depardieu, John Malkovich, Anouk Aimée, Jessica Paré, Ludivine Sagnier, Julian Sands, Heino Ferch, Sebastian Koch, Ennio Fantastichini, Guillaume Depardieu, Mavie Hörbiger, Alexandra Maria Lara, Marie Bäumer

Didier Decoin

Drama, Romantik, Äventyr, Krig, Mini-serie

Frankrike, Tyskland, Italien, Kanada, USA, Storbritannien, Ungern, Spanien
Diskussioner om Napoleon  (0 diskussioner)
Kommentarer om Napoleon (23 st)
martingo89 (Anmäl)   15/2 2014
Över förväntan. Filmen följer den riktiga historien om Napoleons liv väldigt väl. Alla skådespelare håller dock inte alltid riktigt måttet och bristen på nödvändiga produktionsresurser gör att krigsscenerna inte blir så storskaliga och spektakulära som de borde ha varit.
tpb (Anmäl)   27/9 2011
Betydligt bättre än jag hade hoppats på!
Nocturnalraven (Anmäl)   12/1 2008
Jag såg den efter att ha läst en hel del om Napoleon, och utgick ifrån att den var som en dokumentär. Så den var bra. Den visar en rättvis bild av Napoleon.
storhemulen (Anmäl)   12/9 2007
OK, men inte mer.
Wittmann (Anmäl)   27/5 2007
Den här filmen förtjänar verkligen inte en fyra (som jag ger den). Stora delar är smått löjliga. Napoleons genomträngande och levande blick försöker man t ex återspegla genom att skådespelaren aldrig blinkar. Hela filmen igenom har han uppspärrade ögon och liksom stirrar hela tiden. Är man inte insatt i historien om Napoleon så måste filmen dessutom kännas väldigt hoppig och osammanhängande. I vilket fall så får filmen en fyra av mig eftersom personer som jag läst så mycket om blir levande. När fältmarskalk Ney leder sitt kavalleri mot engelsmännen i slaget vid Waterloo så ser det exakt så ut som jag har föreställt mig det. Överlag så är filmen inte så spännande, men man har tagit vara på alla historiska personers karaktärer och det blir därför lite intressant att se filmen i alla fall.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Napoleon