När lammen tystnar

Originaltitel: The Silence of the Lambs
Regissör:Jonathan Demme
Utgivningsår:1991

Om När lammen tystnar:

Clarice går på FBI-akademien när hon rekryteras i jakten på en seriemördare som inte bara dödar sina offer - utan dessutom flår dem. Till sin hjälp har hon den fängslade psykiatern Dr Hannibal Lecter, även kallad Hannibal the cannibal p g a sin vana att äta upp sina offer.

Titel: Seven
Originaltitel: Hannibal Rising
Regissör: Peter Webber
År: 2007
Hannibal Rising

Anthony Hopkins, Scott Glenn, Jodie Foster, Ted Levine, Frankie Faison, Anthony Heald, Brooke Smith, Kasi Lemmons, Diane Baker, Dan Butler, Charles Napier

Ted Tally

Drama, Kriminalare, Thriller

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmtipsets Topp 250, Hannibal Lecter, Kriminalare Top 50, Oscars, Skräck och sånt, Startpaket 2, Thriller Top 50
Diskussioner om När lammen tystnar  (0 diskussioner)
Kommentarer om När lammen tystnar (666 st)
fridenpaden (Anmäl)   14:18 15/10
Har svårt för strukturen. Känns mer som en del i en längre historia, vilket det i och för sig är. Om det hade varit en miniserie eller en filmserie med samma skådisar så hade det säkert funkat bättre. Såg filmen på bio och redan då tyckte jag att den var för spretig.
Grillo (Anmäl)   22:09 11/10
Bättre än vad jag minns den som, men har tappat på andra fronter. Som vanligt är Lecter bäst och själva huvudstoryn känns mer som en b-story i jämförelse, precis som med Manhunter. Samspelet mellan Foster och Hopkins fattade jag nog inte lika mycket som ung, men skurken känns idag som en något märklig hop av fördomar, tyvärr. Det daterar den något och gör att den går i "sexuell avvikelse = seriemördare"-fällan.
Stygga-Vargen (Anmäl)   01:38 5/10
Den här filmen är ju lite överdriven på ett par punkter men annars finns det inte mycket att klaga på.
mr_magi (Anmäl)   22:24 15/6
Bäst.
Sarakin76 (Anmäl)   00:46 8/2
Denne er kanskje den beste thrilleren jeg sett. Foster gjør det så bra og ser så bra ut.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till När lammen tystnar