När lammen tystnar

Originaltitel: The Silence of the Lambs
Regissör:Jonathan Demme
Utgivningsår:1991

Om När lammen tystnar:

Clarice går på FBI-akademien när hon rekryteras i jakten på en seriemördare som inte bara dödar sina offer - utan dessutom flår dem. Till sin hjälp har hon den fängslade psykiatern Dr Hannibal Lecter, även kallad Hannibal the cannibal p g a sin vana att äta upp sina offer.

Titel: Seven
Originaltitel: Hannibal Rising
Regissör: Peter Webber
År: 2007
Hannibal Rising

Anthony Hopkins, Scott Glenn, Jodie Foster, Ted Levine, Frankie Faison, Anthony Heald, Brooke Smith, Kasi Lemmons, Diane Baker, Dan Butler, Charles Napier

Ted Tally

Drama, Kriminalare, Thriller

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmtipsets Topp 250, Hannibal Lecter, Kriminalare Top 50, Oscars, Skräck och sånt, Startpaket 2, Thriller Top 50
Diskussioner om När lammen tystnar  (0 diskussioner)
Kommentarer om När lammen tystnar (671 st)
sodomiten (Anmäl)   01:18 11/3
En 3:a mest för att jag gillar filmerna från början av 90-talet före mobiltelefonens intåg. Det finns en del logiska luckor samt effektsökeri i slutet, men ändå en bra film sammanlagt.
Tonti (Anmäl)   11:30 2/2
Hade fått för mig att detta skulle vara från en tid innan mainstreamfilmen börjat innehålla en massa gore, och att det skulle vara mer antytt än uppvisat men så var förstås inte fallet. Ganska osmaklig på många sätt men det är svårt att neka till att Demme iscensätter det hela både snyggt och skickligt.
Rai (Anmäl)   10:04 23/1
Lite väl överskattad, men visst den är värd en stark trea eller en svag fyra, men det blir en fyra!!
Hengman (Anmäl)   17:02 1/1
27 år och några tusen thrillers/rysare senare så är detta inte så mycket att hänga i julgranen. Kvalitativ och smårolig, men har åldrats halvdant.
Zingostar (Anmäl)   25/10 2017
Såklart en klassiker. Funkar bra även om man har sett den 3-4 gånger osv. Kan bli lite övertydlig ibland som de flesta amerikanska filmer. Men annars en bra thriller/skräck rulle.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till När lammen tystnar