Nashville

Originaltitel: Nashville
Regissör:Robert Altman
Utgivningsår:1975

Om Nashville:

Vi får följa ett antal olika personer med anknytning till musikindustrin i Nashville, countrymusikens huvudstad. I bakgrunden pågår valkampanjer inför presidentvalet och USA firar the Bicentennial, tvåhundraårsjubileet 1776-1976.

Titel: Short Cuts
Originaltitel: Network
Regissör: Sidney Lumet
År: 1976
Network

Shelley Duvall, Ned Beatty, Scott Glenn, Jeff Goldblum, Geraldine Chaplin, Keith Carradine, Karen Black, Lily Tomlin, Henry Gibson, Ronee Blakley, Robert DoQui, Timothy Brown, Allen Garfield, Keenan Wynn, Gwen Welles, Bert Remsen, Michael Murphy

Joan Tewkesbury

Drama

Diskussioner om Nashville  (0 diskussioner)
Kommentarer om Nashville (76 st)
Barneyk (Anmäl)   14:38 21/1
Spretig och stressig. Finns ingenting här att fästa mig vid. Känns ändå naturlig på något sätt och så. Men det finns ingenting jag bryr mig om eller engageras av. Det blir jävligt trist efter nästan 3 timmar. Första timmen eller så är liksom halvbra iaf. Men tröttnar rejält allt eftersom.
Tonti (Anmäl)   2/6 2017
Altman i sitt esse på nåt sätt. Kanske inte min absoluta favorit av honom men så emblematiskt det kan bli för hans stil. Imponerande.
dr_Robert (Anmäl)   25/7 2016
Stream of consciousness. En stor mängd historier berättas parallellt och det är därför omöjligt att kort sammanfatta handlingen. Den känns lite trög inledningsvis, men det tar sig och den känns inte så lång som den är. Musiken intar en central position. Kul att se så många blivande stjärnor göra små roller i början av sin karriär.@BAM
Mistlake (Anmäl)   12/7 2015
Altmans typiska sammanvävda människoöden ingår förening med något slags countrymusikal. Skildringen av karaktärerna och Nashvilles musikindustri är intressant, men mycket hänger på vad man tycker om musiken: för egen del hade jag förmodligen givit filmen en fyra om jag hade älskat country och en tvåa om jag hade hatat country.
Ful_fisk (Anmäl)   13/4 2015
Hade nog hoppats på mer, men jag är positiv ändå. Vi följer ett stort antal karaktärer i en massiv film om countrymusik, relationer och politik. Stilen når inte den perfektion som Altman skulle nå i Short cuts, men den kommer en bra bit på vägen. Kanske hade gått in bättre ifall jag hade haft undertexter, för det är mycket pladder och ljud pågående samtidigt. Som helhet fortfarande en oerhört välgjord och banbrytande film. Får bli en fyra trots allt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Nashville