Nationens födelse

Originaltitel: The Birth of a Nation
Regissör:D W Griffith
Utgivningsår:1915

Om Nationens födelse:

Det amerikanska inbördeskriget ödelägger nationen, familjer och vänskapsband. I den diktatur som uppstår när de svarta tagit över södern sätts lojaliteter på spel i denna film som är lika klassisk som rasistisk.

Titel: Uncle Tom's Cabin

Drama, Romantik, Krig, Stumfilm

The Clansman

Recension Nationens födelse

- JoeZ sätter betyg 4 och skriver:
Att ens börja förklara vad The Birth Of A Nation gjorde för filmmediet, eller vad regissören D. W. Griffith ensam gjorde för filmkonstens framsteg är stort. Griffith gick inte in i filmindustrin som en lyckad artist eller teaterförfattare, endast en av hans pjäser producerades faktiskt. Men eftersom han gick in i filmbranschen med en tanke på att det bara var ett temporärt jobb så gav han sig själv...

Recension av Nationens födelse - Läs hela!

Med i listor: 10-tal Top 50, Amerikanska inbördeskriget, Stumfilm Top 50
Diskussioner om Nationens födelse  (1 diskussioner)
Kommentarer om Nationens födelse (138 st)
Barneyk (Anmäl)   20:27 11/3
Skitdålig och tråkig och alldeles för lång och det även om en bortser ifrån att det är 3 timmar KKK propaganda.
gjoob (Anmäl)   25/2 2018
Några fina krigsscener här och var men alldeles för lång och seg och dessutom inte så intressant bortom dess filmhistoriska värde.
skitbad (Anmäl)   31/10 2017
Att man måste ta till hänsyn och väga in att "världssynen" förändras när man ser äldre film må vara en sak men när porträtteringen isig är såhär onyanserad spelar det ingen roll vad som visas, det är ändå dåligt. Det blir givetvis extra negativt med tanke på vidrigheten i just denna film, klippningen är uppenbart banbrytande och fantastisk, bildlösningar och rena berättargrepp likaså men bristerna är för stora i gestaltning för att kunna ses över! När gestaltningarna dessutom är så extrema blir det sett till filmupplevelsen ett enormt minus, jag kan omöjligt ge högt betyg till något som jag uppfattar som en negativ filmupplevelse. Med det sagt vill jag på inget sätt förringa filmens kvaliteér, jag blir oerhört imponerad och kan hylla filmens delar som förtjänar det men då FT-betyg är en uppskattning av min personliga filmupplevelse blir betyget därefter.
KalleB (Anmäl)   14/3 2016
Jag brukar försöka lägga bort politiska åsikter när jag ser film. Det går inte riktigt att göra här på grund av hur naivt sidorna presenteras. I precis allt som de med filmen vill att man känna så känner man motsatsen.
SID6581 (Anmäl)   20/11 2015
Visst finns här några fascinerande scener rent visuellt, men utöver det så dryper dyngan av rasistikt berättande och stereotyper. Som att titta på Kalle ankas julafton med nästan bara de dåliga scenerna. Att filmen är så jävla lång gör inte direkt saken bättre heller, i synnerhet då del två är den värsta av de bägge.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Nationens födelse