Natt och dimma

Originaltitel: Nuit et brouillard
Regissör:Alain Resnais
Utgivningsår:1955

Om Natt och dimma:

Dokumentär om nazisternas grymheter i koncentrationslägret i Auschwitz.

Titel: Shoah

Night and Fog

Frankrike

Recension Natt och dimma

- NEDERVETIL sätter betyg 4 och skriver:
Hur kan vi människor begå så hemska saker som massmord? Filmaren Alain Resnais besöker Auschwitz samt Majdanak bara tio år efter befrielsen av dessa koncentrationsläger. Samt begrundar den lugnet gräset som växer på dessa för oss alla hemska platser. Med en blandning av bilder från tiden när lägren var aktiva, blir vi tagna på en resa i våra sinnen. En för mig viktig detalj i Filmen är frågan...

Recension av Natt och dimma - Läs hela!

Diskussioner om Natt och dimma  (0 diskussioner)
Kommentarer om Natt och dimma (73 st)
Ful_fisk (Anmäl)   8/3 2017
Bra förintelsedokumentär som dock förlorar lite på att man sett så enormt mycket av dessa fakta sedan tidigare. Förmodligen var den väldigt omskakande när den kom, men när man idag har kunnat avnjuta Shoah och tusentals TV-dokumentärer om koncentrationslägren är det framför allt ställningstagandet på slutet som sticker ut. Ändå en klart sevärd och fascinerande film.
Zipper (Anmäl)   23/6 2015
Ytterligt vidrig, men samtidigt effektivt berättad. Musiken, fotot och berättarrösten bildar tillsammans en otroligt berörande upplevelse. Vet inte riktigt vad jag ska sätta för betyg ännu.
Mrs Smiths (Anmäl)   24/3 2015
Gjorde misstaget att tro att jag skulle kunna äta samtidigt som jag såg den här. Ingen bra idé.
Bomkia (Anmäl)   27/7 2014
Otroligt starka bilder. 4a.
hestret (Anmäl)   4/8 2013
Tycker det är rätt svårt att beskriva den här filmen, men jag mådde rätt dåligt under och efter filmen på ett sätt som jag inte brukar. Men Resnais är ju en riktigt duktig dokumentärfilmare som effektivt och engagerande får fram sitt budskap. Vissa har sagt att berättarrösten är distanserad eller dålig och det förstår jag inte riktigt. Jag tycker snarare att det är uppfriskande att en holocaustdokumentär tydlig tar ställning snarare än att bara vara objektiv. Här tycker jag att Resnais förakt för händelserna skiner igenom på ett gripande sätt. Mixen mellan mardrömslikt arkivfotografi och Resnais mästerliga, långsamma och genomarbetade tagningar av ett nu lugnt och färgglatt landskap är en otrolig fröjd för ögat samtidigt som det är väldigt störande. På ett annat sätt än de flesta andra filmatiseringar fångar han det enorma i förintelsen, men märk väl att jag inte sett Shoah. Det är en riktigt bra film som alla borde se. Det var dock ett par grejer som petar ner filmen från en femma och det är musiken. Jag tycker den är bra för det mesta, men ett par gånger får den mig att stanna upp och då tappar man bort sig i filmen. Filmen vinner på att vara kort, men det är vissa saker som lämnas lite för grundligt behandlade. Dessa kvarvarande frågor - framförallt om sådant man inte visste innan, men behandlas ytligt, som existensen av gängledarna och prostituerade till exempel - får också en att bli tagen ur filmen lite grann. Det är däremot tämligen små klagomål och det är ändå en stark fyra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Natt och dimma