Nattbarn

Originaltitel: Nattbarn
Regissör:Gunnar Hellström
Utgivningsår:1956

Om Nattbarn:

En man läser polisens papper om fången Nils "Nick" Boman, som han besöker i fängelset. Hela Nicks historia rullas upp inför besökaren.

Gunnar Hellström, Harriet Andersson, Erik Strandmark, Nils Hallberg, Birgitta Olzon, Sven-Eric Gamble, Marianne Löfgren, Stig Järrel, Märta Arbin, Sven Almgren, Bengt Eklund, Siv Ericks

Gunnar Hellström

Drama, Kriminalare

Sverige
Diskussioner om Nattbarn  (0 diskussioner)
Kommentarer om Nattbarn (9 st)
Redheaded (Anmäl)   23:41 18/5
Många bra skådespelare! Gunnar Hellström själv är bra (även regi) och Stig Järrel är lägmält lysande! Ganska typisk 50-talsfilm, tycker jag.
C12 (Anmäl)   24/4 2018
Här har man sneglat på samtida amerikanska filmer, men bara sneglat
KyLLo (Anmäl)   24/4 2018
Intressant handling och ett fantastiskt bildspråk. Lite ojämnt ljud. En stark trea.
monsterpop (Anmäl)   6/5 2014
"det kommer inte alls att bli bra. det blir likadant imorgon!"
origC-J (Anmäl)   2/10 2010
Man undrar lite vad man höll på med i Sverige under det sena 50-talet. I USA var film noir fortfarande på modet och i Frankrike fanns Melville och Co., med nya vågen runt hörnet. Här fanns det uppenbarligen en pilsnerfilmsbild av brottslighet och brottslingar som nåt slags förvuxna buspojkar. Se den för den alltid undersköna Harriet Andersson, som spelar (lätt förtäckt) prostituerad.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Nattbarn