Natten har sitt pris

Originaltitel: Near Dark
Regissör:Kathryn Bigelow
Utgivningsår:1987

Om Natten har sitt pris:

En ung kille, Caleb, bor på en bondgård i den amerikanska mellanvästern. Han blir ofrivilligt medlem i ett vampyrgäng när en tjej, Mae, som han träffar visar sig tillhöra detta gäng. Mae biter honom, men istället för att låta honom dö, ges han chansen att överleva som odödlig - som vampyr... Det innebär att Caleb själv måste jaga om nätterna. Men Calebs far kämpar för att hitta Caleb och för att rädda hans själ.

Titel: From Dusk Till Dawn
Regissör: John Carpenter
År: 1998
Genre: Action, Thriller, Skräck
Vampires

Lance Henriksen, Bill Paxton, Adrian Pasdar, Tim Thomerson, Jenny Wright, Jenette Goldstein, Joshua John Miller, Marcie Leeds

Kathryn Bigelow, Eric Red

Drama, Thriller, Skräck

Recension Natten har sitt pris

- MacDuff sätter betyg 5 och skriver:
Det här är den i särklass bästa vampyrfilmen jag sett. Filmen handlar om Caleb, en amerikansk bonnläpp från Oklahoma, som plockar upp den söta lifterskan Mae. När han försöker få henne att kyssa honom i utbyte mot lift får han mer än han bad om... Snart har han hamnat ihop med hennes bisarra och våldsamma gäng, och börjar inse att han själv har förändrats. De försöker få honom att bli en av dem,och...

Recension av Natten har sitt pris - Läs hela!

Med i listor: Gore Galore, Vampyrer – filmtipsarnas val
Diskussioner om Natten har sitt pris  (0 diskussioner)
Kommentarer om Natten har sitt pris (108 st)
Stan (Anmäl)   16/3 2016
Märkte direkt att samma människa har regisserat Point Break. Samma ton, känsla, foto, musik. Underbart. sen är storyn rätt deppig och slutet lite meh, dock är öppningen briljant så 4/5. Annorlunda vampyrfilm som förtjänar mer uppmärksamhet.
myslas (Anmäl)   4/12 2015
Stämningsfull, cool och rätt underhållande. Kul att Paxton för en gångs skull inte är tråkig. Jag föredrar dock The Lost Boys, men det kan kanske bero lite på nostalgiska skäl.
KimEkberg (Anmäl)   31/10 2015
urk tråkig
ouimadame (Anmäl)   5/4 2015
Mer cool än bra! Lätt sevärd. Visuellt mycket snygg!
Galivan (Anmäl)   1/4 2015
Jag gillar att det utspelas nästan helt nattetid, det är mörkt, och musiken av Tangerine Dream ligger även under dialoger och bidrar till atmosfären. Det utspelas ju ute på landet på prärien (eller vad det heter), och fotot har en del snygga bilder. Handlingen flyter på av sig själv, inte mycket tidshopp. Den har en rå känsla, smått bizarr, med viss humor-underton. Man har kryddat till det i överkant med våld ibland i min smak. Men det är ingen central ingrediens. Paxton spelar en av de mer "wicked" typer jag har sett på film, riktigt skruvad. En sammanfattning av handlingen skulle inte ha mycket innehåll egentligen. Men grundscenariot , de öde miljöerna på natten och händelserna som går i varann på ett sammanhängande sätt, är tillräckligt för att skapa nånting intressant och originellt. Det är också en ball upptrappning mot slutet. Den får 3- så länge.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Natten har sitt pris