Nattmänniskan

Originaltitel: He Walked by Night
Regissör:Alfred L Werker
Utgivningsår:1948

Om Nattmänniskan:

Väldigt mörk film-noir där en polis blir brutalt mördad och en vansinnesjakt påbörjas. Det blir svårt för mördaren att gömma sig i en stad där alla i poliskåren är ute efter honom.

Richard Basehart, Scott Brady, Roy Roberts, Whit Bissell, James Cardwell, Jack Webb

Harry Essex, John C Higgins

Drama, Kriminalare, Thriller, Film-Noir

The L.A. Investigator

Diskussioner om Nattmänniskan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Nattmänniskan (13 st)
hsimpson (Anmäl)   20:25 30/6
Tunnlar, ficklampor, skuggor, polisjakt. Det är nästan skickligt att få det såhär ointressant med de premisserna. Tafflig regi, tråkiga karaktärer och en märklig berättarröst.
Tonti (Anmäl)   22:47 23/6
Habilt gjord och snyggt filmad, men saknar riktig nerv. Psykopaten är inte alltför intressant, och inramningen ger en viss präktig inriktning.
Krille80 (Anmäl)   5/1 2015
En film-noir som överraskar mig redan inom de första minuterna med våldsamheter och som lyckas hålla uppe intresset hela vägen. Ett slut som är riktigt spännande, underhållande och snyggt. Filmen känns som en blandning mellan spelfilm och dokumentär och inte minst filmens berättarröst skapar denna känsla. Inledningsvis tänker jag att detta kommer vara riktigt störande men det fungerar faktiskt. Kanske p.g.a. det faktum att filmens historia är baserad på en verklig historia. Jag gillar detta. 3+
Lyndon (Anmäl)   18/3 2013
Alton med Basehart i kloakerna är en lysande kombination. 3½
bubblo (Anmäl)   15/2 2010
Slutet påminde en del om Den tredje mannen. Voice over - rösten gav känslan av B-exploatation-film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Nattmänniskan