Nattvakten

Originaltitel: Nattevagten
Regissör:Ole Bornedal
Utgivningsår:1994

Om Nattvakten:

Martin tar extrajobb som nattvakt på ett bårhus. Men några skrämmande händelser inträffar och snart jagas Martin av både polisen och en mördare.

Titel: Nightwatch
Regissör: Paul Andrew Williams
År: 2006
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
London to Brighton

Kim Bodnia, Ulrich Thomsen, Nikolaj Coster-Waldau, Sofie Gråbøl, Lotte Andersen, Ulf Pilgaard, Rikke Louise Andersson

Ole Bornedal

Thriller, Skräck, Mysterium

Nightwatch

Danmark

Recension Nattvakten

- billybob sätter betyg 4 och skriver:
Uppläget är så självklar och brilliant att man skäms att ingen har tänkt på det förr: en juridisk studerande tar jobb som nattvakt på ett bårhus, en brutal seriemördare härjar i staden och snart upptäcker huvudpersonen att allt inte står rätt till på bårhuset. Men funkar det? Jovisst, varför skulle det inte funka! De långsamma kameraåkningar genom de långa ekande korridorerna och de instänga likfyllda...

Recension av Nattvakten - Läs hela!

Med i listor: Gore Galore, Skräck Top 50, Startpaket 2
Diskussioner om Nattvakten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Nattvakten (121 st)
karlmats (Anmäl)   16/4 2018
Det här var tydligen en stor hit på 90-talet men det hade jag ju lyckats missa helt. Jamie Lannisters debutfilm och det är lite märkligt att se en så ung version av den härlige dansken. Här är han inte lika härlig dock då han pratar danska, ett av de gräsligaste språken på denna planet, och det hjälper ju inte riktigt att hans kompis, Kim Bodnias, karaktär är ett riktigt rövhål. Visst är det lite stämningsfullt och så men jag tycker nog inte att filmen har åldrats jättebra och hur skrämmande är ett bårhus egentligen? Känns som att de överspelar det lite och dessutom blir det lite för förutsägbart för att det ska funka som ett mysterium. Det får bli en ganska stark 2a till slut.
Filmfantast86 (Anmäl)   16/10 2017
Bumbi78 (Anmäl)   2/7 2014
Vill ju inte ge det danska orginalet ett sämre betyg än dess amerikanska remake av samme(?) regissör. Men efter att ha den i hyfsat minne försvann ju tyvärr hela spänningsdelen och mordmysteriet. Ändock en thrillerrysare av rang jag gott kan rekommendera.
ZoIX (Anmäl)   9/2 2014
Mycket märklig film utan sympatiska karaktärer. Försöker vara smartare än vad den är.
Salot Sar (Anmäl)   9/2 2014
Riktigt läskig i början, inte minst den bedrövliga karaktären som Kim Bodnia spelar. Scenen på restaurangen ett paradexempel på reifikatonen under kapitalismen. Klart sevärd, trots tidstypiska axelvaddar (även om det känns lite efter...).
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Nattvakten