Nausicaä från Vindarnas dal

Originaltitel: Kaze no tani no Naushika
Regissör:Hayao Miyazaki
Utgivningsår:1984

Om Nausicaä från Vindarnas dal:

I en avlägsen framtid trängs människorna sakta men säkert undan av 'Ödemarken', en skog som släpper ut giftiga sporer. Prinsessan Nausicaa dras in i en konflikt mellan två nationer när hon försöker skydda sin egen. Samtidigt upptäcker hon att ödemarken kanske inte är det mänskligheten trott...

Titel: Prinsessan Mononoke
Regissör: Keiichi Sugiyama
År: 2006
Genre: Drama, Romantik, Science Fiction, Anime
Origin: Spirits of the Past

Sumi Shimamoto (röst), Gorô Naya (röst), Mahito Tsujimura (röst), Hisako Kyôda (röst)

Hayao Miyazaki

Animerad, Science Fiction, Fantasy, Anime

Nausicaä of the Valley of the Wind, Vindens krigare, Warriors of the Wind

Japan

Recension Nausicaä från Vindarnas dal

- connya sätter betyg 3 och skriver:
Animefilmer handlar oftast lika mycket om teknik som natur. Ibland är det en kombination av båda, ibland handlar de uteslutande om en sak. I grund och botten handlar det väl egentligen om att de båda två är naturkrafter på sina olika vis och filmerna tar upp hur vi är rädda för naturen men hur det i grund och botten är tekniken som förstör oss. Som liten såg jag den sönderklippta Silver Fang och fick...

Recension av Nausicaä från Vindarnas dal - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Anime Top 50, Anime-urval, Animerad Top 50, Asien, Fantasy Top 50, Filmtipsets Topp 250, Science Fiction Top 50, Studio Ghibli
Diskussioner om Nausicaä från Vindarnas dal  (2 diskussioner)
Kommentarer om Nausicaä från Vindarnas dal (390 st)
karlmats (Anmäl)   13:26 3/6
Efter en omtitt blir det till slut en sänkning även om det bär emot lite grann. Nausicaä själv är en väldigt bra karaktär, godheten själv och en prinsessa som inte låter sitt arv hindra henne från att vara med och bidra och leda utvecklingen i sitt land. Inte alls som de europeiska monarkierna alltså. Det är fortfarande maffigt och kreativt men efter att ha sett alla andra Miyazakifilmer inför den här omtitten så slår det inte lika hårt mot hjärtat den här gången. Men en stark 3a är det ändå. ---------- 29/6-08 Min första och Miyazakifilm och jag är inte alls besviken på något sätt. Fantastiskt ritat, många bra karaktärer där Nausicaa själv glänser och ett makalöst bra soundtrack precis som det brukar vara när japanerna bestämmer. Storyn är också spännande hela vägen och nog lyckas filmen väcka känslor trots att den är animerad. Ska bli spännande att se fler Miyazakis efter det här
Filmfantast86 (Anmäl)   21/10 2017
Sarakin76 (Anmäl)   14/2 2017
Denne er en klassiker, i hvert fall for alle som er født på 70-tallet.
Sarakin76 (Anmäl)   14/2 2017
Ok, da var det bekreftet.
Sarakin76 (Anmäl)   14/2 2017
Holder på og se den på nytt. Oppdatering av karakter kommer.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Nausicaä från Vindarnas dal