Network

Originaltitel: Network
Regissör:Sidney Lumet
Utgivningsår:1976

Om Network:

Satir om en man, Howard Beale, som är på väg att få sparken som nyhetsankare på TV. När han får reda på detta löper han amok och börjar förklara sitt missnöje med världen i allmänhet och livet i synnerhet för hela USA. Och han gör det live under sin nyhetssändning. Beale gör succé och får ett eget program.

Titel: Nightcrawler
Regissör: Billy Wilder
År: 1951
Genre: Drama, Film-Noir
Sensationen för dagen
Titel: Tappa inte sugen fast du är luden
Originaltitel: The Barefoot Executive
Regissör: Robert Butler
År: 1971
Genre: Komedi, Familjefilm
Tappa inte sugen fast du är luden

Peter Finch, William Holden, Faye Dunaway, Robert Duvall, Wesley Addy, Ned Beatty, Beatrice Straight, Jordan Charney, William Prince, Lane Smith, Marlene Warfield, Conchata Ferrell, Arthur Burghardt, Kathy Cronkite, Cindy Grover, Lee Richardson (röst)

Paddy Chayefsky

Drama

Recension Network

- AddeColciago sätter betyg 4 och skriver:
Network är Sidney Lumets skarpa satir om tv-branschens etik- och moralfall. Han visar hur skrämmande långt tv-producenter och chefer är beredda att gå för att deras företag ska göra så stor vinst som möjligt. Är det okej eller har de något ansvar för det inflytande tv faktiskt har på alla miljoner tittare?

Recension av Network - Läs hela!

Diskussioner om Network  (0 diskussioner)
Kommentarer om Network (154 st)
andybrando (Anmäl)   20:27 21/5
En hejdlös drift med TV-mediet som kommer närmare verkligheten för varje år som går. Utmärkta skådespelare i alla roller.
Mat1az (Anmäl)   18/11 2016
Älskar satiren, dialogen och skådespelet. Men filmen i sig blir aningen utdragen och det blir väldigt "gubbigt". Även om filmen fyller 40 i år så är temat lika, eller faktiskt ännu mer, viktigt idag. Stark trea.
Gooran (Anmäl)   21/10 2016
Filmen ser väl bra ut på papperet och det är möjligt att jag hade tyckt att det var briljant satir om jag sett den på 70-talet, men nu sitter jag mest och blir väldigt, väldigt uttråkad.
dafreakish (Anmäl)   17/7 2016
Imponerande angrepp på TV-mediet och kommersialisering och dehumaniseringen det leder till. En film som även idag är extremt aktuell då nyheter och information är ännu mer lättillgängligt. Det här är en välspelad klassiker som testar gränser in absurdum. För mig är det inte riktigt ett mästerverk som färdig film, men manuset snuddar vid nämnda epitet. En film man helt enkelt måste se.
Ful_fisk (Anmäl)   1/7 2016
Inte riktigt så sanslöst enastående som jag mindes den, men fortfarande ett solklart mästerverk. William Holden, Peter Finch, Faye Dunaway och ja, alla andra, utför stordåd i sina roller. Helt fantastisk.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Network