Never Look Away

Originaltitel: Werk ohne Autor
Regissör:Florian Henckel von Donnersmarck
Utgivningsår:2018

Om Never Look Away:

Kurt fascineras som barn av nazisternas ökända utställning av ”degenererad konst” 1937, och varvar när han blir äldre konststudier med propaganda-plakatmålning. Hans öde flätas samman med läkaren Seebands, som var inblandad i nazisternas rashygieniska utrensningar, och nu har vänt sin kappa efter de kommunistiska vindarna. De tillhör olika generationer, och även olika sidor i Östtysklands politiska och ideologiska historia.

Tom Schilling, Sebastian Koch, Paula Beer, Saskia Rosendahl, Oliver Masucci, Cai Cohrs, Ina Weisse, Jevgenij Sidikhin, Mark Zak, Ulrike C Tscharre, Bastian Trost, Hans-Uwe Bauer, Hanno Koffler, David Schütter, Franz Pätzold, Hinnerk Schönemann

Florian Henckel von Donnersmarck

Drama, Thriller

Work Without Author

Tyskland, Italien
Diskussioner om Never Look Away  (0 diskussioner)
Kommentarer om Never Look Away (6 st)
JD (Anmäl)   08:27 7/4
Ett signum för en viss sorts dålig film är långa, ”vackra”, likgiltiga sexscener. De finns där utan någon riktig tanke eller intention, eller känslobotten. I regel är filmen som helhet då behäftad med samma problem.
Ful_fisk (Anmäl)   08:18 4/4
En riktigt mäktig bioupplevelse som jag är väldigt glad att jag inte missade, trots ytterst få visningar! En storslagen film som utmärkt fångar Tysklands många politiska förändringar under 30- till 60-talen, och dessutom ger en fascinerande inblick i dåtidens konstvärld. Den första halvan handlar lite för mycket om politiken och för lite om konsten, medan den andra handlar lite för mycket om konsten och lite för lite om politiken, men det är väl egentligen den största kritiken jag har. Allt som allt en riktigt utmärkt film som gör mig lite ledsen att sådana här filmen knappt ens går upp på bio i Sverige... En av årets absolut bästa filmer! Sebastian Koch måste också nämnas för sin magnifika insats!
Ghostface (Anmäl)   18:04 29/3
Episk historia som har något på gång men inte är tillräckligt kompakt.
goeran (Anmäl)   18:55 24/3
Det känns som att Florian Henckel von Donnersmarck försöker få med lite för mycket i sin nya film Werk ohne Autor (som i Sverige fånigt nog distribueras med en engelsk titel ”Never Look Away”) som utspelas under en trettioårsperiod; från 1937 – 1966. Trots att filmen är över tre timmar blir det lite rapsodiskt. Men för den konstintresserade är det givetvis intressant att storyn i filmen är löst baserad på Gerhard Richters liv. Bäst bland skådespelarna är utan tvekan Sebastian Koch i rollen som professor Carl Seeband (även om hans rollfigur är ytterst endimensionell). Betyg 3.
saggesaliv (Anmäl)   20:20 17/3
mycket imponerande. minnesvärd bioupplevelse