Night on Earth

Originaltitel: Night on Earth
Regissör:Jim Jarmusch
Utgivningsår:1991

Om Night on Earth:

Under en natt får vi möta fem taxichaufförer i fem olika städer - Los Angeles, New York, Rom, Paris och Helsingfors - och följa deras samtal med sina passagerare. En skådespelaragent försöker få Winona Ryder att vara med i hennes nästa film i Los Angeles, Roberto Benigni biktar sig för en dödssjuk präst i Rom, Isaac De Bankolé plockar upp en blind kvinna i Paris etc. Fem skilda historier på fyra olika språk vilka hänger samman genom den gemensamma miljön - taxibil klockan fyra på natten.

Titel: Coffee and Cigarettes
Originaltitel: Gadjo dilo
Regissör: Tony Gatlif
År: 1997
Gadjo Dilo - främlingen

Winona Ryder, Roberto Benigni, Armin Mueller-Stahl, Giancarlo Esposito, Béatrice Dalle, Isaach De Bankolé, Matti Pellonpää, Kari Väänänen, Gena Rowlands, Rosie Perez, Paolo Bonacelli

Jim Jarmusch

Drama, Komedi

Frankrike, Tyskland, Japan, Storbritannien, USA
Med i listor: Pembletons favorit-soundtrack
Diskussioner om Night on Earth  (0 diskussioner)
Kommentarer om Night on Earth (183 st)
Barneyk (Anmäl)   26/1 2018
Fin film som är väldigt väldigt bra på sina ställen och aldrig direkt tråkig. New York var nog den svagaste för mig. Men saknar det där lilla extra som krävs för en fyra. Helsingfors-storyn är den som lyckas beröra mest, hade nog behövt lite mer av det.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Qhunden (Anmäl)   27/12 2015
Ganska medioker enligt mitt tycke. Ser inte varför dialogen skulle vara någonting utöver det vanliga och humorn gick sannerligen långt över huvudet på mig. Genomförandet kändes dessutom ganska tafatt och oborstat, vissa scener hade verkligen mått bra av en omtagning. Rom-delen var nära på outhärdlig mot slutet.
lynchsebbe (Anmäl)   17/7 2015
romdelen bäst. benigni är ett komiskt geni. alla delar bra men los angelesdelen minst bra. kändes lite stel vilket är märkligt med tanke på hur bra skådespelare gena rowlands och winona ryder är.
JonteW (Anmäl)   16/7 2015
Härlig film om härliga möten signerat Jarmusch som bjuder på en utomordentlig åktur som inleder mycket starkt. Tyvärr drar episoden i Rom ner både känslan och helhetsintrycket ganska mycket, vilket är synd till annars fyra andra perfekta episoder. Stark 3:a.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Night on Earth