Ninja Scroll

Originaltitel: Jûbei ninpôchô
Regissör:Yoshiaki Kawajiri
Utgivningsår:1993

Om Ninja Scroll:

Jubei är en herrelös ninja som livnär sig på att ta jobb som legoknekt, "hero for hire". Han erbjuder sina tjänster till de som kan betala eller de som har en tillräckligt angelägen sak att kämpa för. Plötsligt börjar folk dö som flugor då en pest verkar ha smittat hela området. En grupp specialninjas, Koga-ninjas, får i uppdrag att undersöka saken närmare. Innan de ens hunnit få en uppfattning av situationen ställs dem mot ett monster, gjort av sten men i mänsklig kroppsform och med mänskliga (se manliga) drifter. En av ninjorna är en kvinna, Kagero, vars främsta attribut är att hon är immun mot gift. Jubei rycker ut för att hjälpa till i kampen mot monstret, en kamp som visar sig vara större och mer omfattande än vad de kunnat ana. Det visar sig nämligen att i landet pågår en politiskt strid om makten och inblandad är bland andra den fruktade Shogun of The Dark.

Titel: Sword Of The Stranger
Titel: Vampire Hunter D: Bloodlust
Originaltitel: Banpaia hantâ D
Regissör: Yoshiaki Kawajiri
År: 2000
Genre: Drama, Action, Romantik, Thriller, Äventyr, Skräck, Science Fiction, Fantasy, Anime
Vampire Hunter D: Bloodlust

Richard Barnes (röst), Dean Elliot (röst)

Yoshiaki Kawajiri

Animerad, Action, Äventyr, Anime

Japan

Recension Ninja Scroll

- niebaotan sätter betyg 3 och skriver:
Ninja Scroll var en av mina första upplevelser inom anime världen. Den tog mig bokstavligen med storm och fortfarande håller jag den ganska högt. Det enda som ändrats är att jag nu ser filmens små brister något tydligare. Filmen kan bäst beskrivas som en samuraj/ninja action med inslag av många övernaturliga händelser, eller fantasy om ni så vill. Historien kretsar kring ensamvargen Jubei som lyckas...

Recension av Ninja Scroll - Läs hela!

Med i listor: Anime Top 50, Anime-urval, Ninjor
Diskussioner om Ninja Scroll  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ninja Scroll (207 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Tsurugi (Anmäl)   7/3 2016
Kul nostalgitripp.
pampj (Anmäl)   27/4 2015
Dåligt berättad, lutar sig helt och hållet tillbaka på sex och våld för att kompensera för andra brister men inte heller den biten imponerar. Man kan glatt ägna de 94 minuterna av sitt liv på något bättre.
MaxMackan (Anmäl)   10/3 2013
Har väl inte åldrats allt för väl. Karaktärsanimeringen är rätt ful och kantig, även om mycket av miljöerna och några scener är supersnygga. Dessutom en lite könsstereotyp och rätt klyschig historia. Var säkert ascool 1993, men idag är det inte mycket mer än 90 minuter medelbra slöunderhållning.
Supernaut (Anmäl)   2/2 2012
Medelmåttig anime med lite våld oh lite sex, men ingendera av dem är snyggt eller bra nog att våga upp för den usla storyn.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ninja Scroll