Nixon

Originaltitel: Nixon
Regissör:Oliver Stone
Utgivningsår:1995

Om Nixon:

Richard Nixon är en av vårt århundrades mest omskrivna personer. Trots detta förblir han en gåta för många - hans motiv, beslut och uppförande var ofta förvånande. Richard Nixon, USA's 37:e president, var en man som nådde livets högsta toppar och djupaste dalar. Nixons karriär var anmärkningsvärd, särskilt med tanke på att han kom från mycket enkla förhållanden. Han blev kongressman vid 33 års ålder, senator vid 37 och vicepresident vid 39. Han förlorade presidentvalet 1960 (mot Kennedy), men gjorde en strålande comeback 1968. Då blev Richard Nixon USA's president.

Titel: W.
Regissör: Peter Landesman
År: 2017
Genre: Drama, Thriller
The Secret Man

Anthony Hopkins, Tony Goldwyn, Joan Allen, Ed Harris, Mary Steenburgen, Powers Boothe, Dan Hedaya, Edward Herrmann, James Woods, Bob Hoskins, Paul Sorvino, David Paymer, Kevin Dunn, Saul Rubinek, J T Walsh, David Hyde Pierce, John Diehl, E G Marshall

Oliver Stone, Stephen J Rivele, Christopher Wilkinson

Drama, Biografi

Diskussioner om Nixon  (0 diskussioner)
Kommentarer om Nixon (59 st)
Solidus (Anmäl)   15:20 25/3
Stjärnspäckad biografi om med en suverän Anthony Hopkins i titelrollen. Han har väldigt lite make-up, men lyckas tack vare sitt kroppsspråk fånga Nixons karaktär. Stone som är känd att kritisera brister i amerikanska systemet delar ut smällar mot dåvarande presidenten, men samtidigt är vågar han titta på vem Nixon egentligen var som person. Man kan fundera över varför NIXON är inte utgiven på Blu-ray samt att DVD-filmen har utgått, för detta är en intressant och givande (och skrämmande) historialektion samt en fristående fortsättning till JFK. Mycket sevärd!
martin eden (Anmäl)   07:25 25/3
*HÖJER FRÅN 3 TILL 4* Min inställning till denna film har tidigare varit ganska ljummen, men vid omtitt är det ett exempel på storartad amerikansk epik. Hopkins imponerar i titelrollen och rollistan är överlag imponerande, men Paul Sorvino som Kissinger sticker ut lite extra. Det är mitt intryck att filmen är en slags CITIZEN KANE med en verklig historisk person och jag tror att Stone faktiskt haft den som formell förlaga. Den "humanisering" av Nixon som filmen företar är nödvändig för att man ska orka med skildringen av en av de mest avskydda och otäcka presidenter någonsin. Mycket bra!!! 4.
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Sture Stenhög (Anmäl)   14/8 2013
En föredömlig biografi-film som lyckas undvika de flesta utav genrens fallgropar. Mycket kan man nog tacka den långa speltiden för detta, här finns helt enkelt tillräckligt med tid till att utveckla den person och de händelser man skildrar. Berättandet blir aldrig så där hackigt som det gärna blir i andra filmer när allt viktigt ska klämmas in på en begränsad speltid. Ett väldigt bra upplägg bidrar också till detta, istället för att berätta allt i stel kronologisk ordning så fokuserar man på den intressantaste perioden av Nixons liv och kompletterar detta med relevanta flashbacks. Det personporträtt som målas upp är dessutom väldigt balanserat, Stone försöker inte dölja vad han tycker om en del av Nixons politiska gärningar, men här finns plats för både brister och förtjänster, och Stone visar upp förvånansvärt mycket sympati för människan Nixon. Gisslet med sådana här filmer ligger dock alltid i avvägningen mellan spekulation och fakta, det är i frågor kring detta som jag vacklar lite med betyget, men det här är en intressant tolkning av Nixon, och man fyller ut faktahålen med spekulation på ett sätt som i just det här specifika fallet fungerar bra. Det blir därför en fyra
mammene (Anmäl)   9/7 2013
Ända sedan jag såg "Maktens män" så har jag blivit nyfiken på den tiden och amerikas historia. Här får man en inblick i det politiska spelet och en bild av personen Nixon med många växlingar. Det var många personer och ämnen att hålla reda på och det gick lite fort, men när man väl var inne i filmen så var det mycket intressant att följa turerna. Som alltid så är Anthony Hopkins suverän i sin rolltolkning
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Nixon