Noi the Albino

Originaltitel: Nói albínói
Regissör:Dagur Kári
Utgivningsår:2003

Om Noi the Albino:

Nói bor med sin farmor i en kusthåla som hukar vid det mäktiga fjällets fot, där snöstormen piskar skiten ur invånarna. I skolan sover Nói på lektionerna, på fritiden tömmer han spelautomater, i hemmet förskansar han sig i ett hemligt källarrum. När han blir relegerad efter att ha låtit en bandspelare ersätta honom i skolan, ordnar hans alkoholiserade pappa ett jobb som gravgrävare. Enda ljuspunkten i Nóis liv är den nya expediten på kaféet. När nolläget i Nóis liv bryts, sker det med ohyggligt eftertryck.

Titel: Mannen utan minne
År: 2004
Genre: Drama, Romantik
Monstertorsdag
Titel: Universums sista dagar
Originaltitel: Ruang rak noi nid mahasan
Regissör: Pen-Ek Ratanaruang
Originaltitel: Sebbe
Regissör: Babak Najafi
År: 2010
Sebbe

Pétur Einarsson, Tómas Lemarquis, Elín Hansdóttir, Hjalti Rögnvaldsson, Kjartan Bjargmundsson, Thröstur Leó Gunnarsson, Anna Friðriksdóttir, Thorsteinn Gunnarsson, Guðmundur Ólafsson, Haraldur Jónsson

Dagur Kári

Drama

Island, Tyskland, Storbritannien, Danmark

Recension Noi the Albino

- steely_dan sätter betyg 4 och skriver:
Med hjälp av musik som är vacker och försiktig, byggs en stämning upp i filmen där man efter ett tag har fått rätt mycket sympati för den ganska vilsne Nói. Bilderna på ett snöigt landskap är tjusiga och ramar in berättelsen på ett snyggt sätt.

Recension av Noi the Albino - Läs hela!

Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2005
Diskussioner om Noi the Albino  (0 diskussioner)
Kommentarer om Noi the Albino (145 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
JimCarrey (Anmäl)   15/4 2013
Byggs upp fint och bara jättekul att se bleknois bleka försök att slåss mot sitt bleka liv
JimCarrey (Anmäl)   15/4 2013
lol
Invertedd (Anmäl)   28/10 2012
Isländsk misär med en gnutta ljus någonstans... eller? Estetiken bidrar till något sorts drömskt, det känns liksom overkligt men ändå på riktigt. Jag gillar "humorn" som ändå bubblar i allt det tragiska.
Sophtoponken (Anmäl)   20/7 2012
Fantastisk produktion med ångestvridande miljö.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Noi the Albino