Noisy Requiem

Originaltitel: Tsuitô no zawameki
Regissör:Yoshihiko Matsui
Utgivningsår:1988

Om Noisy Requiem:

Flera parallella berättelser från samhällets skuggsida vävs samman runt psykopaten Makoto. Denne samlar organ av kvinnor han mördat i en skyltdocka, misshandlar handikappade krigsveteraner, och beter sig allmänt ociviliserat. Ett incestuöst syskonpar är, även de, fast i en ond cirkel av alienation och frustration, liksom Makotos handikappade arbetsgivare. Mycket av filmen är inspelat i Kamagasaki, ett nedgånget distrikt av Osaka, med amatörskådespelare mitt bland hemlösa och socialt utslagna.

Titel: Secret Chronicle: She-Beast Market
Originaltitel: Jukyusai no chizu
Regissör: Mitsuo Yanagimachi
År: 1979
The Nineteen Year-Old's Map

Toshihiko Hino, Simon Kumai, Yukiko Murata, Mamiko Nakai, Dan Oosuga, Kazuhiro Sano, Akane Shirafuji

Yoshihiko Matsui

Drama

Japan
Diskussioner om Noisy Requiem  (0 diskussioner)
Kommentarer om Noisy Requiem (9 st)
Frankish (Anmäl)   11/8 2017
Jag känner igen min egen upplevelse i pufreds tidigare redogörelse. Väldigt mycket effektsökeri. Vissa scener är obehagliga i stunden, men förlorar på att vara del i ett teatraliskt uppradande av likartade scener. Rent estetiskt är den stundtals genial med magiskt ljus. 2+
apmannen (Anmäl)   19/2 2014
Tror inte jag andades på 2,5 timme.
maldoror (Anmäl)   18/3 2013
Det är visserligen en film som är värd att se om, om inte annat för hur intressant berättelsen och flera scener är komponerade men på grund av de tunga ångestkänslor den rörde upp känner jag ändå för att stänga dörren till den för att möjligen kunna kika in några ögonblick i tanken men inte för att öppna upp i ytterligare två och en halv timma.
SID6581 (Anmäl)   2/8 2012
Tror inte jag kan komma på någon film av samma kaliber som denna. Den sticker en i ögat gång på gång. Halvvägs in i filmen började jag förhålla mig till det hela som ett surrealistisk montage utfört som gatuteater. Samtidigt låg lockelsen om att se det som en förvrängd socialrealism kvar och klibbade. Kan inte låta bli att tro att det just är denna obehagliga transcendens som regissören eftersträvar. Det är liksom som filmen till ram och händelse ruttnar inifrån. Den bildar ett lurigt skådespel av undergång som förvränger ens sinne in i det sista och plötsligt står alla ens intryck och tolkningsramar i skyhöga lågor och man lämnas kvar stirrande oförstående mot en brännskadad dvärgkvinna i ett artificiellt och smutsigt glashus.
pufred (Anmäl)   26/3 2012
"Everybody turns into a crow when they're hungry", Bizarrt, provocerande, nihilistiskt,avant-garde om samhällets utstötta,(krigsveteraner,hemlösa, seriemördare, incestuöst dvärgpar,pedofili mm.) gerillafilmad med amatörskådisar under 5 års tid. Blev en underground-kult-film. Svart-vit film utan ljus.Matsui hade tidigare jobbat tillsammans med Terayama & Ishii. Känns som M har influerats av Imamuras citat "I am interested in the relationship of the lower part of the human body and the lower part of the social structure" också? Intressant? Ja kanske.? För mig känns den mest pretentiöst exploaterande och provocerande och jag skulle inte rekommendera den till några andra än folk som letar efter äckliga kult-filmer eller ska tenta i japansk avant-garde. Ändå rätt modig, bra filmat och underhållande trots sina 2,5 timmar med sparsam dialog. 2+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Noisy Requiem