North Country

Originaltitel: North Country
Regissör:Niki Caro
Utgivningsår:2005

Om North Country:

I mitten av 80-talet råkade en ensamstående mor ut för grova sexuella trakasserier på sin arbetsplats, ett lokalt gruvbolag. Detta ledde till att hon tog upp kampen tillsammans med sina kvinnliga arbetskamrater mot bolagsledningen. Baserad på en verklig händelse.

Titel: Erin Brockovich
Regissör: Nigel Cole
År: 2010
Genre: Drama, Komedi
Flickorna i Dagenham

Charlize Theron, Frances McDormand, Sissy Spacek, Sean Bean, Richard Jenkins, Michelle Monaghan, Thomas Curtis, Elle Peterson, Woody Harrelson, Jeremy Renner, Amber Heard, Rusty Schwimmer, Linda Emond, Corey Stoll, Brad William Henke, Xander Berkeley

Michael Seitzman

Drama

USA,
Med i listor: Skövde filmfestival 06
Diskussioner om North Country  (0 diskussioner)
Kommentarer om North Country (226 st)
wasteoftime (Anmäl)   12/1 2018
Visst är det ostigt och väldigt draget till sin spets på sina håll, men om man tycker att det som sker i filmen är hemskt så är det nog inte mycket mot hur sanningen faktiskt var, kan jag tänka mig. Förvånande bra ensemble skådespelare och det är bra, även om det känns som att det saknas lite information, men inget som är jätteviktigt. Men man hade väl gärna haft lite mer bakgrundsinformation och det känns som att hon jobbade i gruvan max en vecka. Det kunde gott varit lite mer "vardag" insprängt på något sätt för att få filmen att kännas mer representativ för tiden som gick. Eller så gick det knappt någon tid. Det blir ju ett frågetecken, som sagt. Men ja, bra är det. En tvåa för nu.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   27/10 2016
En av Charlize Therons bästa!
oapelmo (Anmäl)   25/1 2015
Dylanbaserat soundtrack. Klanderfritt skådespeleri. Diskbänksrealism med verklighetsbakgrund. Harrelson, Bean och McDormand ger det lilla extra.
Krille80 (Anmäl)   16/12 2014
Hur många gånger har man inte som filmtittare upplevt alla dessa knep som denna film använder. Man känner igen det mesta men vad gör det när de fungerar för här fungerar till viss del på mig. Jag blir engagerad och detta är mest tack vare duktiga skådisar som levererar bra prestationer. Jag måste säga att filmen överträffade mina förväntningar. 3+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till North Country