North Face

Originaltitel: Nordwand
Regissör:Philipp Stölzl
Utgivningsår:2008

Om North Face:

Berget Eigers nordsida är år 1936 "Alpernas sista problem"; en 1800 meter lodrät vägg som ingen hittills lyckats ta sig upp för. Många europeiska klättrare drömmer om att bli först med att nå toppen. De tyska vännerna Toni och Andi förbereder sig för ett eget försök. I hälarna på dem följer även en österrikiskt duo och i byn vid bergets fot finns ett reporterteam för att föreviga den första lyckade bestigningen. Filmen är verklighetsbaserad.

Titel: Touching the Void
Originaltitel: Touching the Void
Regissör: Kevin Macdonald (I)
År: 2003
Regissör: George Schaefer
År: 1981
Genre: Drama, Krig
Bunkern

Benno Fürmann, Florian Lukas, Johanna Wokalek, Ulrich Tukur, Georg Friedrich, Simon Schwarz, Erwin Steinhauer, Branko Samarovski, Petra Morzé, Hanspeter Müller, Peter Zumstein, Martin Schick

Rupert Henning, Johannes Naber, Christoph Silber, Philipp Stölzl

Drama, Äventyr

Tyskland, Österrike, Schweiz
Diskussioner om North Face  (0 diskussioner)
Kommentarer om North Face (73 st)
Tabu (Anmäl)   8/10 2018
"Nordwand"/"North Face" (2008) i regi av Philipp Stölzl, är en modern bergsfilm och ett stilriktat drama vilket prisbelönats för sitt foto och ljud. Även om den första bergsfilmen hade en amerikansk upphovsman förknippas temat i anslutning till tysk Bergfilme - som hade sin början från 20-talet. Kanske mest framstående när det begav sig och synonym med eran är den självlärde regissören dr. Arnold Fanck. Hans "Stürme über dem Mont Blanc" (1930) och "Das Wolkenphänomen von Maloja" (1924) har åtminstone överlevt min hårt granskande blick. Eiger är ett 3970 meter högt bildskönt majestätiskt berg i Schweiz, och det är dess 1800 meter brant stupande förrädiska nordsida som lockade de båda barndomsvännerna - bergsklättrarna Toni Kurz (Benno Fürmann) och Andreas Hinterstoißer (Florian Lukas) att sommaren 1936 göra sitt ödesdigra försök till förstabestigning av "Alpernas sista problem". Deras utmaning är Europas farligaste bergsmassiv och högsta klippvägg. Snabbt växlande väderförhållanden, istäckt och/eller porös sten, störtande snömassor och bitar av sten innebär oåterkalleliga risker. Många alpinister drömmer ändå om att bli de första någonsin med att övermanna den svåra uppgiften och bara året innan förolyckades två andra tyska klättrare. Kurz framställs i "North Face" som reserverad och bister medan Hinterstoißer är pådrivande och impulsiv. Man har valt att ytterligare bygga ut med olika motstridiga karaktärer som speglar sig i varandra och i sin omgivning. Vi har den utlevande på gränsen till samvetslösa storstadsreportern Willy Angerer (Simon Schwarz), å andra sidan den inkännande hunsade småortsbon Luise Fellner (Johanna Wokalek). Det sker ständiga växelspel till dramaturgins förtjänst, ett ihärdigt dividerande vilket utmynnar i en något tillspetsad epilog. Fast "North Face" hanterar likaledes den historiskt-politiska belastningen från den här perioden i mindre allvarsamma scener med nästan skämtsam uppsluppen ironi. En annan kontrastverkan är mellan de stora orubbliga likgiltiga bergen visavi den ombonade intilliggande dalen. Eftersom man från terrassen på ett hotell vid Eigers fot kan följa klättrarna genom teleskop blir detta extra tydligt. Men det alldagliga ställs upprepade gånger under handlingen gentemot det fantastiska. Pratglade Willy har lättast till att hemfalla åt konstlad storvulenhet - om "stolthet" och “vilja”. Kurz och Andreas, vana att betro varandra med sina liv, är desto mer förtegna. Om allt är utfört/designat in i minsta detalj finns risker att det blir konstruerat och stelt. Visuellt har man löst en sådan problematik via att använda flertalet snabba klipp inom varje scen och en lätt ledig kameraföring - fotot är aldrig helt stilla fixerat utan länkat i ett känsligt lösgjort bildflöde. Detta snillrika stilgrepp tillsammans med ett makalöst detaljrikt sceneri/vackra miljöer gör "North Face" till en veritabel vintage-odyssé. Bergsfilmer utgör även ovanliga svårigheter för den skapande processen, men trots att det förekommer tricksande emellanåt brukar resultatet oftast bli bäst(?) när man utmanar sig själv likt klättrarna. Vet dock inte hur det förhåller sig med "North Face" emellertid - oavsett tycker jag man får en spännande upplevelse av klättringssekvenserna - alla dess olika avancerade moment samt dramatiska skeenden. Det är övertygande trots att vi har att göra med en uttänkt spelfilm. Joe Simpson, vars otroliga överlevnadsstrapatser finns skildrade i "Touching the Void" (2003) - efter hans internationellt bästsäljande bok - är väl om möjligt en person som verkligen kan förstå vad olyckliga omständigheter och nedrig otur kan innebära. Ironiskt nog var det just Kurz skrämmande kamp för livet som fascinerade och inspirerade honom själv till att börja klättra. I "The Beckoning Silence" (2007) återvänder Joe, likt Philipp Stölzl, till denna gripande tragedi parallellt med det att han konfronterar sina egna rädslor för att åter igen kunna uppleva bergsbestigningens olika sensationer.
jezebel (Anmäl)   5/11 2015
En av mina favoriter inom en av mina favoritgenres - bergsklättringsfilmer. Journalisterna som följer klättrarna är en bra parallell-historia då de är "så nära" men ändå så långt borta från där det smäller.
Krille80 (Anmäl)   7/1 2015
Jag hade hört mycket gott om denna verklighetsbaserade historia om sökandet av äran att bestiga berget Eigers nordsida, "Alpernas sista problem" under Nazitysklands OS-år 1936. Jag måste dock säga att jag är aningen besviken. Jag hade förväntat mer av klättringen och dess spänning och drama på berget. När jag väl fick det under filmens andra halvan så var det inte så spännande och intressant som jag hade trott. Det är inte en dålig film men jag är besviken. 3-
Kubrick (Anmäl)   15/12 2014
Tappar massor mot slutet, utdraget och segt då.
answai (Anmäl)   3/4 2014
En hel del problem. Visst, ganska bra grundhandling, men innehåller alldeles för många konstigheter (allt som har med tågtunneln att göra är ett stort frågetecken). Och en hel del som nämns/byggs upp, men sedan bara överges (politiken). En film som göms när den är över.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till North Face