Betyg idag: 1 577 Besökare idag: 5 806

Originaltitel: Northern Soul
Regissör:Elaine Constantine
Utgivningsår:2014

Om Northern Soul:

I sjuttiotalets norra England får två vänner en ögonöppnande upplevelse när de upptäcker den afroamerikanska soulgenren. Inte längre nöjda med sitt småstadsliv och fabriken de arbetar på, drömmer de istället om att korsa Atlanten för att hitta de sällsynta skivorna som ska göra dem till de bästa DJ:erna på den lokala soulscenen.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Shane Meadows
År: 2006
Genre: Drama, Kriminalare
This Is England

Elliot James Langridge, Daniel Ormerod, Alex Esmail, Jack Gordon, James Lance, Steve Coogan, Antonia Thomas, Christian McKay, Ricky Tomlinson, Lisa Stansfield, John Thomson, Claire Garvey, Ashley Taylor Dawson, Tina Harris, Emily Aston, Lewis Morris

Elaine Constantine

Drama

Storbritannien
Diskussioner om Northern Soul  (0 diskussioner)
Kommentarer om Northern Soul (6 st)
Raimo_1985 (Anmäl)   29/6 2015
Hyfsad men standard. Får bara en typisk trea.
lekke (Anmäl)   18/4 2015
Bra scenografi, känsla och - såklart - soundtrack i film som annars kändes väldigt välbekant, som ett "This is England"\(/"Quadrophenia&q utan något särskilt spännande att säga om samtidens England. Jag känner dock igen den dära svårdefinierade känslan av oövervinnlighet som man fick av att, som oinsatt, gå på northern-klubb, dansa och höra alla de där fantastiska låtarna för första gången, för att sedan springa benen av sig för att fixa Goldmine-samlingar och mp3or. Musiken skapade en extas och inte ens de initierade northerndiggarnas elitism (ja, jag kände mig under en snabb sekund som den där rödklädde killen som blir utskälld av DJn för att sakna rytm) kunde ta ifrån en den känslan.
foppa99 (Anmäl)   15/1 2015
Schysst musik, men dussinstory
Spidde (Anmäl)   11/11 2014
Northern soul känns rätt svårförståeligt för mig som svensk 27-åring 2014, och även om jag aldrig riktigt fastnat för musiken (i dagens ögon och öron är det helt obegripligt att en helvild nattklubbskultur kretsat kring den här tama musiken) har jag fascinerats av kulturen i flera år och läst böcker och sett filmer för att få en större förståelse. Northern Soul är en märklig film att betygsätta och kommentera. Skådespelet är halvdant, storyn klyschig och dramaturgin misslyckad. Däremot känns 70-talsskildringen träffsäker och trovärdig och alla detaljer från northern soul-scenen känns "på riktigt". Tror dock att det är svårt för en "oinvigd" att fastna för subkulturen efter denna film. Det är en rätt grå och tråkig bild man får, med stort fokus på knarkandet. Det mesta känns skitdeppigt och de påtända ungdomarna tuggar tuggummi som riktiga missbrukare. Musiken är förstås bra och överlag är det en trevlig film. Än mer komplicerat blir det av att det redan finns en helt duglig northern soul-film, SoulBoy från 2010, som har en väldigt snarlik story och soundtrack och med en betydligt charmigare och duktigare huvudrollsinnehavare. Gillar man northern soul är filmen förstås ett måste, men lite besviken är jag ändå. Stark trea.
Bouncer (Anmäl)   9/11 2014
Ett "okej" drama. Ett måste för den som gillar Northern Soul. Bästa soundtrack på länge.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Northern Soul