Nosferatu - nattens vampyr

Originaltitel: Nosferatu: Phantom der Nacht
Regissör:Werner Herzog
Utgivningsår:1979

Om Nosferatu - nattens vampyr:

Jonathan Harker ger sig av på en resa till Transsylvanien i hopp om att sälja en fastighet i sin hemstad Weimar till en udda spekulant.

Baserad på romanen Dracula av Bram Stoker från år 1897.

Titel: Nosferatu
Originaltitel: Vampire
Regissör: EW Swackhamer
År: 1979
Vampire

Bruno Ganz, Isabelle Adjani, Klaus Kinski, Roland Topor, Walter Ladengast, Dan van Husen, Jan Groth, Carsten Bodinus, Martje Grohmann, Rijk de Gooyer, Clemens Scheitz, Lo van Hensbergen, John Leddy, Margiet van Hartingsveld

Werner Herzog

Skräck, Fantasy

Nosferatu - the Vampyre

Västtyskland, Frankrike

Recension Nosferatu - nattens vampyr

- CitizenPrice sätter betyg 3 och skriver:
När den tyske regissören Werner Herzog 1979 ger sig i kast med att göra en re-make på en av filmhistoriens mest kända verk - Nosferatu - är det framförallt för att hylla sitt lands gamla storhetsdagar inom filmen, och då framför allt expressionismen - sen att Murnaus Nosferatu inte direkt är renodlat expressionistisk (expressiv är inte lika med expressionistisk) är en annan sak. Men han vill också...

Recension av Nosferatu - nattens vampyr - Läs hela!

Med i listor: Dracula, Vampyrer – filmtipsarnas val
Diskussioner om Nosferatu - nattens vampyr  (0 diskussioner)
Kommentarer om Nosferatu - nattens vampyr (207 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
martin eden (Anmäl)   9/9 2017
[rek. 4] Blev lite förvånad över att jag satt betyg 4:a på denna! Detta är i mitt tycke den bästa Dracula-filmen som någonsin gjorts och ett ovanligt fall där Herzog ägnar sig åt en specifik genre. Kinski, Ganz och Adjani är fantastiska i sina roller och många intressanta birollsfigurer. Denna film skulle kunna karakteriseras som "Herzog-Gothic". Ett av få fall där jag tycker att re-maken överträffar originalet, som också i sig är ett mästerverk!!. 5.
Pingstpastorn (Anmäl)   7/9 2017
Se originalet istället.
haajen (Anmäl)   18/9 2016
I mina ögon är den galet ojämn. Förstått att filmen hade väldigt låg budget och det syns emellanåt samtidigt som vissa scener är rent sublima i sin skönhet. Filmen ändrar om rejält i handlingen från Stokers roman och är inte skrämmande alls, snarare lite mer komisk (medvetet eller ej låter jag vara osagt). En fascinerande film med stark vetenskapskritik och feministiska drag (!), bör ses men med visst tålamod.
andmoreagain (Anmäl)   24/9 2015
Rätt så bedrövlig filmatisering om den ständigt återkommande greve Dracula. Inte spännande, inte kuslig utan en mer loj känsla rakt igenom och en överdriven användning utav filmmusiken. Adjani är plågsamt slätstruken (hon som brukar lysa upp allting annars), Kinski kalkonskådespelar som vanligt och Ganz bidrar verkligen inte med ngt extra. En besvikelse från Herzog.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Nosferatu - nattens vampyr