Nosferatu

Originaltitel: Nosferatu, eine Symphonie des Grauens
Regissör:F W Murnau
Utgivningsår:1922

Om Nosferatu:

En tysk fastighetsmäklare skickar en av sina medarbetare till Karpaterna för att diskutera ett fastighetsköp med den märklige greve Orlok. Orlok visar sig dessvärre vara en vampyr. Baserad på romanen "Dracula" av Bram Stoker från år 1897.
Se filmen på Headweb

År: 2000
Genre: Drama, Komedi, Skräck
Film nr.: 1937
Shadow of the Vampire

Max Schreck, Gustav von Wangenheim, Greta Schroeder, Alexander Granach, Georg H Schnell, Ruth Landshoff, John Gottowt, Gustav Botz, Max Nemetz, Wolfgang Heinz, Albert Venohr, Eric van Viele

Henrik Galeen

Skräck, Fantasy, Mysterium, Stumfilm

Tyskland

Recension Nosferatu

- Linus film sätter betyg 4 och skriver:
Någon som tycker att "Nosferatu" är en riktigt usel film? Det tyckte jag också. Nu har jag börjat förstå storheten. När jag för något år sedan såg "Nosferatu" igen var stumfilmer inget nytt för mig. Andra filmer av Murnau låg mig varmt om hjärtat. Men den här berättelsen, om hur en vampyr sprider pesten till Bremen, förstod jag mig inte på. Fotot var sjaskigt, skådespeleriet fånigt, dialogen tråkig....

Recension av Nosferatu - Läs hela!

Med i listor: 20-tal Top 50, Dracula, Fantasy Top 50, Mysterium Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 2000, Skräck Top 50, Startpaket 1, Stumfilm Top 50, Vampyrer – filmtipsarnas val
Diskussioner om Nosferatu  (0 diskussioner)
Kommentarer om Nosferatu (346 st)
92axha10 (Anmäl)   18/12 2018
Med de gamla här expressionismfilmerna är stämningen allt. Många klassiska scener och groteska masker gör det här till en riktig kuslig film. Underhållningsvärdet är ganska lågt men ett måste för filmhistoriker och om man har intresse för film som konstform.
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
klassiker
stgurgel (Anmäl)   2/10 2017
När jag tänker på nosferatu brukar det vara två saker: skådespelarnas enorma överspel, och hur fantastisk Max Shreck är. Men efter att ha sett den ytterligare en gång så slår det mig faktiskt att den är väldigt bra och underhållande som film också, trots skådespelarinsatserna
Pingstpastorn (Anmäl)   7/9 2017
Här håller jag med Stygga-Vargen - ska man se denna film så ska man absolut se den oklippta versionen.
Stygga-Vargen (Anmäl)   30/8 2017
Nu har jag precis införskaffat den oklippta versionen av denna film på Blu-ray och wow! Den är drygt 25 minuter längre än versionen jag har på DVD och den oklippta känns som en helt annan film! Ska man se Nosferatu så ska man absolut se den oklippta versionen på Blu-ray för den är avsevärt bättre! Hade man kunnat höja betyget så hade jag gjort det nu!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Nosferatu