Nu börjar livet

Originaltitel: Racing with the Moon
Regissör:Richard Benjamin
Utgivningsår:1984

Om Nu börjar livet:

Året är 1942. Bästa kompisarna Henry och Nicky tillbringar de sista veckorna innan de ska ut i kriget med att råka i trubbel. Henry råkar dessutom bli förälskad.

Titel: Öster om Eden
Originaltitel: The Paper Chase
Regissör: James Bridges
År: 1973
Betygsjakten

Nicolas Cage, Sean Penn, Elizabeth McGovern, Rutanya Alda, John Karlen, Carol Kane, Michael Madsen, Crispin Glover, Shawn Schepps, Michael Talbott

Steven Kloves

Drama, Komedi, Romantik

Diskussioner om Nu börjar livet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Nu börjar livet (11 st)
Paramis (Anmäl)   2/10 2018
Ganska seg. Cage livar upp en del.
Sture Stenhög (Anmäl)   31/1 2014
Jag gillar filmer som utspelar sig på hemmafronten i skuggan av andra världskriget, och att filmen handlar om två killar som snart ska rycka ut i kriget är ett intressant perspektiv. Här finns också ett detaljtänkande som gör att skildringen av tidseran blir väldigt givande. Man är även inne och snuddar vid intressanta tankar kring hur det kan ha varit att leva under den här tiden, framför allt för de unga, men tyvärr har man till största delen valt att göra en ganska glättig och lättsam film. Det känns inte alltid helt lyckat, och det hela känns verkligen som en missad möjlighet. Att huvudpersonen är lite svår att gilla är även det ett problem, och att det är Sean Penn som spelar honom gör honom inte mer sympatisk direkt. Det är dock en film som bör uppskattas av de som gillar att se kända skådespelare i tidiga roller, förutom Penn så har Nicholas Cage en stor roll, han känns allmänt obeskrivlig som vanligt, men han spelar ändå en oansvarig slyngel, och det passar han ganska bra som. Michael Madsen sköter sig bra i sin enda scen, men mest sevärd är nog Crispin Glover som ett svinigt rikemansbarn. En svag trea är jag snäll nog att dela ut, det var ganska trevligt att se det här trots allt
HerrNenne (Anmäl)   11/12 2012
Stabila skådespelarinsatser om än lite träig.
Nathalena (Anmäl)   10/12 2010
Underhållande i vissa scener, men annars rätt ....lamt.
LiselotteÖ (Anmäl)   6/10 2008
Småtrevlig. Penn och Cage är ju gryma skådespelare, särkilt åtråvärd är ju Cage som ung i denna..
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Nu börjar livet