Nürnbergrättegången

Originaltitel: Nuremberg
Regissör:Yves Simoneau
Utgivningsår:2000

Om Nürnbergrättegången:

Sammanlagt 21 medlemmar ur Nazi-Tysklands topp står inför rätta för de fruktansvärda krigsbrott som begåtts på deras direkta order. Det här är rättegångsdramat om den omtalade 11 månader långa rättegången mot Hermann Göring, Albert Speer, Rudolf Hess m.fl.

Titel: Dom i Nürnberg
Originaltitel: This Boy's Life
Regissör: Michael Caton-Jones
År: 1993
En främling i familjen

Max von Sydow, Alec Baldwin, Christopher Plummer, Brian Cox, Herbert Knaup, Frank Moore, Frank Fontaine (II), Raymond Cloutier, Jill Hennessy, Michael Ironside, Colm Feore, Scott Gibson, Matt Craven

David W Rintels

Drama, Mini-serie

Nürnbergprocessen

Kanada, USA
Diskussioner om Nürnbergrättegången  (0 diskussioner)
Kommentarer om Nürnbergrättegången (40 st)
kakbakarn (Anmäl)   10/10 2016
Ämnet och vissa skådespelarinsatser (Brian Cox, vilken prestation!) drar nästan upp filmen till godkänd nivå, men ett par mer eller mindre usla ingredienser (den löjliga karikatyren av ryssarna, den onödiga och lätt provocerande kärlekshistorien, högst begränsade Alec Baldwin som huvudperson) gör det tyvärr svårt att landa på gult betyg. Men se den nån kväll när ni råkar vara extra sugen på lite nazism.
Krille80 (Anmäl)   16/11 2014
I USA produceras åt ena sidan helt värdelösa TV-filmer och på andra sidan produceras mästerverk som denna TV-film. Där man lägger pengar på bra skådisar, bra manus och respekt för sitt hantverk. Detta är en viktig film att se för en sak är klar: Vi får aldrig glömma vad som hände judarna och andra människor under andra världskriget.
Dele (Anmäl)   23/6 2014
En överlag gripande och intressant historia (naturligtvis) som dock är ganska ojämn, och innehåller både positivt och tyvärr sådant som känns ganska krystat. Sevärd i alla fall, inte minst för historien och ämnet.
JimCarrey (Anmäl)   16/3 2013
Brian Cox gör en jättemysig roll men det blir nog ändå bara en svag tvåa för den här rullen
ryderup (Anmäl)   14/11 2012
Vart är dramat? Längden till trots...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Nürnbergrättegången