Nybyggarna

Originaltitel: Nybyggarna
Regissör:Jan Troell
Utgivningsår:1972

Om Nybyggarna:

Karl Oskar och Kristina har nått fram till Amerika. Vid den vackra sjön Ki-Chi-Saga bygger Karl Oskar sitt hus. Här ska han bosätta sig och här ska hans barn växa upp. Men de får slita hårt för att överleva hårda vintrar, indianernas fientlighet och sin längtan efter det gamla landet.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Ron Howard
År: 1992
Genre: Drama, Romantik, Äventyr, Western
Drömmarnas horisont

Max von Sydow, Liv Ullmann, Eddie Axberg, Pierre Lindstedt, Allan Edwall, Monica Zetterlund, Hans Alfredson, Agneta Prytz, Halvar Björk, Tom C Fouts, Peter Lindgren, Per Oscarsson

Bengt Forslund, Jan Troell

Drama, Western

Sverige
Med i listor: 70-tal Top 50, Populärt och billigt, Sverige Topp 50, Vilhelm Moberg, Western Top 50
Diskussioner om Nybyggarna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Nybyggarna (159 st)
kryttan (Anmäl)   09:18 3/4
På den tiden Sverige gjorde bra film, strålande!
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Rai (Anmäl)   15/9 2017
Ett stycke svenskhistoria men lysande svenska skådespelare av sin tid. Tyvärr kan jag inte ge den 5, för filmen kan bli lite seg och långtråkig ibland...
RustyFilm (Anmäl)   22/2 2017
Berättelsen tar vid där filmen Utvandrarna slutade men nu i ny miljö, till större delen Dakota, Nordamerika (mitten av 1800 talet). En lika snygg tidsskildring som i Utvandrarna. Max Von Sydow är även här på topp. Tycker att Ulrika (Monica Zetterlund) skulle haft lite mer filmminuter, kanske då på bekostnad av Robert. (den höga tekniska nivån på DVDn överraskade mig, som den även gjorde på Utvandrarna DVDn)
päronanton (Anmäl)   10/7 2016
Inte lika bra som böckerna. Denna är lite seg än vad Utvandrarna var. Så jag tycker att Utvandrarna var bättre!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Nybyggarna