Nyckeln till frihet

Originaltitel: The Shawshank Redemption
Regissör:Frank Darabont
Utgivningsår:1994

Om Nyckeln till frihet:

Andy Dufresne är banktjänstemannen som oskyldigt blivit dömd till livstid för mordet på sin hustru och hennes älskare. För att lindra sin fängelsevistelse använder Andy sin utbildning som revisor åt den sadistiske fängelsedirektören Norton. Dagar blir till veckor och veckor förvandlas till år, alltmedan Andy försöker bevara en civiliserad stämning även innanför de hårda murarna. Baserad på en novell av Stephen King.

Titel: Den gröna milen
Originaltitel: Midnight Express
Regissör: Alan Parker
År: 1978
Midnight Express

Morgan Freeman, Tim Robbins, Bob Gunton, William Sadler, Clancy Brown, Gil Bellows, Mark Rolston, James Whitmore, Jeffrey DeMunn, Brian Libby, David Proval

Frank Darabont

Drama, Kriminalare

Videoecension av Sheepy:

Recension Nyckeln till frihet

- paycheck sätter betyg 5 och skriver:
Filmen handlar om Andy Dufresne, en banktjänsteman som är oskyldigt dömd till livstid för mordet på sin fru och hennes älskare. För att slappna av lite mera under fängelsetiden blir Andy revisor, som han är utbildad till, åt fängelsedirektören. Andy vill leva så vanligt som möjligt i fängelset, och skapa en civiliserad stämning. Det här är min absoluta favoritfilm tillsammans med fjolårets Collateral....

Recension av Nyckeln till frihet - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Startpaket 2, Stephen King
Diskussioner om Nyckeln till frihet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Nyckeln till frihet (1808 st)
Knasiga-Lasse (Anmäl)   03:27 2/6
världens bästa film? pyttsan! möjligen världens tråkigaste film
Zingostar (Anmäl)   24/10 2017
Utan tvekan en av de bästa filmern jag har sett. Underbar regi och huvudrollerna spelas perfekt.
jsa86_86 (Anmäl)   18/10 2017
Larvig film. Som t.ex när Tim Robbins lyfter händerna mot skyn och regnet öser ner. Eller när Tim Robbins och Bob Gunton citerar bibeln sinsemellan. Patetiskt.
Rai (Anmäl)   1/10 2017
Underbar, att skriva mer är bara överflödigt....
Pingstpastorn (Anmäl)   8/8 2017
Det här måste vara en av de mest överskattade filmerna som någonsin gjorts.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Nyckeln till frihet