Nyckeln till frihet

Originaltitel: The Shawshank Redemption
Regissör:Frank Darabont
Utgivningsår:1994

Om Nyckeln till frihet:

Andy Dufresne är banktjänstemannen som oskyldigt blivit dömd till livstid för mordet på sin hustru och hennes älskare. För att lindra sin fängelsevistelse använder Andy sin utbildning som revisor åt den sadistiske fängelsedirektören Norton. Dagar blir till veckor och veckor förvandlas till år, alltmedan Andy försöker bevara en civiliserad stämning även innanför de hårda murarna. Baserad på en novell av Stephen King.

Titel: Den gröna milen
Originaltitel: Birdman of Alcatraz
Regissör: John Frankenheimer
År: 1962
Fången på Alcatraz

Morgan Freeman, Tim Robbins, Bob Gunton, William Sadler, Clancy Brown, Gil Bellows, Mark Rolston, James Whitmore, Jeffrey DeMunn, Brian Libby, David Proval

Frank Darabont

Drama, Kriminalare

Videoecension av Sheepy:

Recension Nyckeln till frihet

- Redbeard sätter betyg 5 och skriver:
Shawshank är ett fängelse ute i ingenstans där man inte kan göra någonting förutom att vänta på dagen då man släpps fri igen. I denna tristess möts Red (Morgan Freeman) och Andy (Tim Robbins), och skapar en vänskap som inte ser mycket ut för världen, men egentligen betyder så mycket mer än vad båda kanske inser själva. Red är en veteran på fängelset och är högt respekterad, han är mannen som kan ”fixa”...

Recension av Nyckeln till frihet - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Startpaket 2, Stephen King
Diskussioner om Nyckeln till frihet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Nyckeln till frihet (1808 st)
Knasiga-Lasse (Anmäl)   03:27 2/6
världens bästa film? pyttsan! möjligen världens tråkigaste film
Zingostar (Anmäl)   24/10 2017
Utan tvekan en av de bästa filmern jag har sett. Underbar regi och huvudrollerna spelas perfekt.
jsa86_86 (Anmäl)   18/10 2017
Larvig film. Som t.ex när Tim Robbins lyfter händerna mot skyn och regnet öser ner. Eller när Tim Robbins och Bob Gunton citerar bibeln sinsemellan. Patetiskt.
Rai (Anmäl)   1/10 2017
Underbar, att skriva mer är bara överflödigt....
Pingstpastorn (Anmäl)   8/8 2017
Det här måste vara en av de mest överskattade filmerna som någonsin gjorts.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Nyckeln till frihet