Betyg idag: 1 050 Besökare idag: 4 825

Originaltitel: The Shawshank Redemption
Regissör:Frank Darabont
Utgivningsår:1994

Om Nyckeln till frihet:

Andy Dufresne är banktjänstemannen som oskyldigt blivit dömd till livstid för mordet på sin hustru och hennes älskare. För att lindra sin fängelsevistelse använder Andy sin utbildning som revisor åt den sadistiske fängelsedirektören Norton. Dagar blir till veckor och veckor förvandlas till år, alltmedan Andy försöker bevara en civiliserad stämning även innanför de hårda murarna. Baserad på en novell av Stephen King.

Titel: Den gröna milen
Originaltitel: Birdman of Alcatraz
Regissör: John Frankenheimer
År: 1962
Fången på Alcatraz

Morgan Freeman, Tim Robbins, Bob Gunton, William Sadler, Clancy Brown, Gil Bellows, Mark Rolston, James Whitmore, Jeffrey DeMunn, Brian Libby, David Proval

Frank Darabont

Drama, Kriminalare

Videoecension av Sheepy:

Recension Nyckeln till frihet

- connya sätter betyg 5 och skriver:
Frank Darabont är utan tvekan en av mina favoritregissörer/manusskrivare och hans film Nyckeln till frihet från 1994 är en av de starkaste och bästa filmerna jag någonsin sett. Andy (Tim Robbins) blir oskyldigt dömd för mordet på sin fru och hamnar på Shawshank fängelset, dömd till två livstider. Han möter Red (Morgan Freeman) och de två blir vänner. På grund av sin intelligens och sin kunskap...

Recension av Nyckeln till frihet - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Startpaket 2, Stephen King
Diskussioner om Nyckeln till frihet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Nyckeln till frihet (1809 st)
Pi-R (Anmäl)   23:09 5/12
filmen som stoltserar med att vara världens bästa. åtminstone enligt imdb. och jag tycker nog på många sätt att det är ett rimligt val (eller ett val som är nog så rimligt som något annat). om det inte vore för att filmen är ca 30 sekunder för lång. slutscenen sabbar helhetssintrycket markant, men femman överlever, om än lite skamfilat. skådespeleriet är fenomenalt, och är det en enda person som är som gjord för att vara speaker röst så är det freeman. musik och foto är nästan löjligt fint, liksom dialogen. ack, om det inte vore för slutscenen och hur den får filmens helhet att kännas allt för tillrättalagd...
päronanton (Anmäl)   17:56 11/8
Detta är ett sant mästerverk! Älskar den! Mycket bra skådespel, bra handling, bra musik och Morgon Freemans berättar röst är fantastisk!
Knasiga-Lasse (Anmäl)   03:27 2/6
världens bästa film? pyttsan! möjligen världens tråkigaste film
Zingostar (Anmäl)   24/10 2017
Utan tvekan en av de bästa filmern jag har sett. Underbar regi och huvudrollerna spelas perfekt.
jsa86_86 (Anmäl)   18/10 2017
Larvig film. Som t.ex när Tim Robbins lyfter händerna mot skyn och regnet öser ner. Eller när Tim Robbins och Bob Gunton citerar bibeln sinsemellan. Patetiskt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Nyckeln till frihet