Nymphomaniac

Originaltitel: Nymphomaniac
Regissör:Lars von Trier
Utgivningsår:2013

Om Nymphomaniac:

En poetisk och vild historia om en kvinnas erotiska resa från födseln till 50-årsåldern, berättad av huvudrollen som är den självdiagnostiserade nymfomanen Joe. Den charmige ungkarlen Seligman finner Joe blåslagen och misshandlad i en mörk gränd en kall vinterkväll. Han tar med henne hem, tar hand om hennes sår och frågar ut henne om hennes liv. Fascinerad lyssnar han när Joe börjar berätta...
Se filmen på Plejmo

Genre: Drama, Thriller, Skräck
Antichrist
Titel: Shame
Originaltitel: Shame
Regissör: Steve McQueen (III)
År: 2011
Regissör: Pasquale Festa Campanile
År: 1969
Genre: Drama, Komedi
Änka i trosor

Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgård, Stacy Martin, Shia LaBeouf, Christian Slater, Jamie Bell, Uma Thurman, Willem Dafoe, Connie Nielsen, Mia Goth, Sophie Kennedy Clark, Michael Pas, Jean-Marc Barr, Udo Kier, Shanti Roney, Nicolas Bro, Jens Albinus

Lars von Trier

Drama, Vuxenfilm

Nymphomaniac: Volume I, Nymphomaniac: Volume II

Danmark, Belgien, Frankrike, Tyskland, Storbritannien

Recension Nymphomaniac

- saggesaliv sätter betyg 4 och skriver:
Nymphomaniac liknar inte von Triers tidigare filmer, men ändå finns det ingen annan regissör som faktiskt skulle kunna ta sig an en film av denna provocerande kaliber och få ut det briljanta resultatet som han lyckas med. Lars Von Trier växer därför, om han nu kan växa ännu större, i mina ögon - han visar bara på vilken jävla genial och variationsrik regissör han är.

Recension av Nymphomaniac - Läs hela!

Diskussioner om Nymphomaniac  (0 diskussioner)
Kommentarer om Nymphomaniac (111 st)
Supernaut (Anmäl)   28/12 2018
Första delen är riktigt bra och överlag är själva filmhantverket på gränsen till mästerverk nästan hela tiden. Tyvärr saknar filmen skärpa och i del två så blir det mest cynism och ursäkter för von Triers tröttsamma edgelordande. Synd på en film som skulle kunnat vara en femma med annat fokus.
Starkbröl (Anmäl)   5/8 2018
Såg den kortare censur-versionen av del 1. Bitvis extremt rolig. Det känns som många oneliners av "insikter" om makt, begär och sex som skrivits ner och omarbetats till ett manus. Många heliga kor slaktas brutalt. Roligt även med de som desperat försöker läsa in ett feministiskt budskap i filmen. Ändå mer någon slags statement än film precis som många andra Trier-verk.
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
larsen1976 (Anmäl)   7/3 2017
Mycket bra flow i filmen. Länge sen jag såg en sån här bra film. Klockren, trots sin längd !!!
Murvel48 (Anmäl)   19/2 2017
Första delen var bra men sedan blev det rätt tråkigt i längden. Sexscenerna med dom där bleksiktiga och beniga donnorna var rent osmakliga. Kanske tur jag såg den klippta versionen på Netflix..,
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Nymphomaniac
Se filmen