... och rättvisa åt alla

Originaltitel: ...And Justice for All
Regissör:Norman Jewison
Utgivningsår:1979

Om ... och rättvisa åt alla:

Den unge advokaten Arthur hamnar i ett svårt moraliskt dilemma när han tvingas försvara en korrupt domare som står anklagad för våldtäkt.

Titel: Court
Regissör: John Sturges
År: 1959
Genre: Drama, Thriller, Western
Sista tåget från Gun Hill
Titel: Låt de små barnen...
Originaltitel: Lad de små børn...
Regissör: Paprika Steen
Regissör: Fabián Bielinsky
År: 2000
Genre: Kriminalare, Thriller
Nine Queens

Al Pacino, Jack Warden, John Forsythe, Lee Strasberg, Jeffrey Tambor, Christine Lahti, Sam Levene, Robert Christian, Thomas G Waites, Larry Bryggman, Craig T Nelson, Dominic Chianese, Victor Arnold

Barry Levinson, Valerie Curtin

Drama, Kriminalare, Thriller

...och rättvisa för alla

Diskussioner om ... och rättvisa åt alla  (0 diskussioner)
Kommentarer om ... och rättvisa åt alla (58 st)
Astrojacob (Anmäl)   29/11 2017
Filmen kan ses som en lektion i konsten att fixa en Oscarsnominering. Pacino äger detta moralsjuka drama. Synd bara att Hoffman vann sin Oscar med "Kramer vs Kramer". Pacino kunde gott vunnit. "metoo-kändis" Tambor i biroll och "Dynasty-Forsythe" bra som domaräckel.
Filmfantast86 (Anmäl)   10/10 2017
Bra
Raimo_1985 (Anmäl)   23/5 2016
Alltid väldigt kul att se tidiga rullar med Pacino, men jag har på gott och ont snart mjölkat ut allt han gjorde innan 1980. Ja det är bara att fortsätta därifrån sen och se vad jag missat. Denna har jag skjutit upp länge just för att det är en rättegångsfilm. Den visade sig vara mycket mer än det och jag fick en känsla av att få en inblick i en advokats vardag, även om det såklart inte är så här på riktigt. Eller det hoppas jag inte att det är... På vissa punkter kan det kvala in på kategorin "Filmer som lurar en att tro att man får en inblick av hur det fungerar". Hursomhelst så bjuder den på mycket tokiga upptåg och mycket saftigt överspel, givetvis från Pacino själv bland annat. En svag fyra blir betyget tillslut.
Bumbi78 (Anmäl)   13/3 2015
Alttid kul att se Pacino innan han horade ner sig för ett gäng år sedan - vilken grym skådis han var. Rätt rubbad rättegångshistoria som spretar åt många håll med mängder av olika karaktärer, men eftersom den är gjord i en tid då saker oxå fick ta sin tid är det knappast en snårig story att följa. De komiska scenerna höjer även om scenen med helikoptern känns lagom underlig.
Krille80 (Anmäl)   11/11 2014
En rörig historia med alltför många sidhistorier och manus som vid få några tillfällen blir tråkigt. Det som jag dock tar med mig är ett starkt budskap tillika en samhällslektion som säger att USA:s rättsystem är skräp, roliga ansikten som idag gör succè på TV och såklart Al Pacinos gudabenådande skådespel som höjer betyget.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till ... och rättvisa åt alla