Offret

Originaltitel: Offret
Regissör:Andrej Tarkovskij
Utgivningsår:1986

Om Offret:

Alexander, journalist, f.d. skådespelare och filosof firar sin födelsedag då tredje världskriget bryter ut. Han vänder sig i bön till Gud och erbjuder sig att offra allt om Gud gör så att kriget aldrig bröt ut.

Titel: Skammen
Originaltitel: Nostalghia
Regissör: Andrej Tarkovskij
År: 1983
Nostalghia

Erland Josephson, Susan Fleetwood, Allan Edwall, Guðrún Gísladóttir, Sven Wollter, Valérie Mairesse, Filippa Franzén, Tommy Kjellqvist

Andrej Tarkovskij

Drama

The Sacrifice

Sverige, Storbritannien, Frankrike
Med i listor: Guldbaggar
Diskussioner om Offret  (0 diskussioner)
Kommentarer om Offret (160 st)
hsimpson (Anmäl)   14:55 25/6
På ett sätt kan jag avundas folk som gillar Tarkovskijs filmer. Hans stil har aldrig funkat för mig, och då blir det bara tråkigt. Men det är risken med poetiska filmer.
knutsson (Anmäl)   08:30 21/2
Jag gillar referenserna till nō-teatern och då även dubbningen, det tar ifrån ansiktena sin naturlighet mimik och förstärkande uttryck till texten vilket gör dom lite mer till masker. Det sömnlösa flytandet mellan vaket tillstånd och dröm är snyggt. Fantastiska bilder och pendlar mellan avskalat minimalistiskt skådespeleri och nästan att de överspelat ibland. Tydliga scenerier och minutiöst uttänkta detaljer i rekvisita och scenbild. Även om det blev lite väl övertydligt att inspirationen kom från Japan i slutet så är det här högsta betyg.
JD (Anmäl)   12/1 2018
Den flytande kameran. Ljuset. Landskapet. Rummen. Erland Josefssons och Allan Edwalls röster.
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
BSBully (Anmäl)   22/8 2016
Dubbad teater, svår och långsam..
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Offret