Betyg idag: 1 127 Besökare idag: 4 440

Originaltitel: Tuntematon sotilas
Regissör:Aku Louhimies
Utgivningsår:2017

Om Okänd soldat:

Okänd soldat är en berättelse om en truppenhets tjänstgöring som varar i tre år under Fortsättningskriget. Filmen baseras på Väinö Linnas klassiska roman som redan filmatiserats två gånger. Filmen handlar om Rokka, Kariluoto, Koskela, Hietanen och deras vapenbröder. Den visar hur dessa män förenas av vänskap, humor och viljan att leva på sin väg dit och tillbaka. Kriget förändrar livet för soldaterna och för dem på hemmafronten, och lämnar också sin prägel på hela den finska nationen.

Titel: Tali Ihantala 1944 - Slaget om Finland
Originaltitel: Rukajärven tie
Regissör: Olli Saarela
År: 1999
Bakhåll

Eero Aho, Johannes Holopainen, Jussi Vatanen, Aku Hirviniemi, Hannes Suominen, Arttu Kapulainen, Paula Vesala, Samuel Vauramo, Joonas Saartamo, Juho Milonoff, Andrei Alen, Matti Ristinen, Diana Pozharskaya, Pirkka-Pekka Petelius, Max Ovaska

Aku Louhimies, Jari Olavi Rantala

Drama, Krig

Unknown Soldier

Finland, Belgien, Island
Diskussioner om Okänd soldat  (0 diskussioner)
Kommentarer om Okänd soldat (12 st)
WillyV (Anmäl)   23:01 17/7
Den långa versionen är den bästa tolkningen av romanen hittils. Eero Ahos Rokka tillhör bland det bästa jag har sett.
RustyFilm (Anmäl)   18:02 23/4
De två tidigare filmerna (1a film -55, 2a film -85) som gjorts på Vainö Linnas roman (bok 1954) har ju gjort omfattande avtryck i den nordiska krigsfilmhistorien. Här i den tredje filmutgåvan (såg den längre finska utg.) är det säkert ännu vackrare filmbilder och mycket bättre filmtekniskt utförande. Men hela föreställningen är tungt monoton och tröttande.
Rele (Anmäl)   23:30 20/4
En sevärd tredje version av Okänd soldat filmen, gäller den långa versionen. Första filmen följer bättre Väinö Linnas roman och är t.o.m. trovärdigare än andra och tredje versionen av dom filmerna. Flera av skådespelarna och regissören är väldigt duktiga. Jag ger en stark fyra.
Allvitr (Anmäl)   10:48 25/3
Vackert och vemodigt om några av de vanliga människorna (soldaterna) och deras upplevelser av fortsättningskriget. Finstämt berättat, med väldigt fint foto. Den kortare internationella versionen är bra och sevärd. Den längre finska versionen är fantastiskt bra. I valet mellan de två så rekommenderar jag att se den längre versionen.
teievinken (Anmäl)   22:33 7/1
Detta är den första filmatiseringen jag ser av Okänd soldat. Jag såg den i Österbotten med svensk text (på dialekt!). Otroligt gripande berättelse. Trots längden höll den mig i ett stadigt grepp och jag kunde inte slita blicken från duken. Filmen kändes aldrig för lång. Möjligen att den blev lite seg under Rokkas permission och scenerna med den unge Kariluotos och hans nyblivna fru. Men såhär i efterhand är det enda som jag egentligen stör mig på den enfaldigt porträtterade officerarens död framåt slutet. Slangbella mot metallbjässe. Längtar efter DVD-släpp och en omitting!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Okänd soldat
Se filmen