Okänd soldat

Originaltitel: Tuntematon sotilas
Regissör:Aku Louhimies
Utgivningsår:2017

Om Okänd soldat:

Okänd soldat är en berättelse om en truppenhets tjänstgöring som varar i tre år under Fortsättningskriget. Filmen baseras på Väinö Linnas klassiska roman som redan filmatiserats två gånger. Filmen handlar om Rokka, Kariluoto, Koskela, Hietanen och deras vapenbröder. Den visar hur dessa män förenas av vänskap, humor och viljan att leva på sin väg dit och tillbaka. Kriget förändrar livet för soldaterna och för dem på hemmafronten, och lämnar också sin prägel på hela den finska nationen.

Titel: Tali Ihantala 1944 - Slaget om Finland
Originaltitel: Tuntematon Sotilas
Regissör: Edvin Laine
År: 1955
Okänd soldat

Eero Aho, Johannes Holopainen, Jussi Vatanen, Aku Hirviniemi, Hannes Suominen, Arttu Kapulainen, Paula Vesala, Samuel Vauramo, Joonas Saartamo, Juho Milonoff, Andrei Alen, Matti Ristinen, Diana Pozharskaya, Pirkka-Pekka Petelius, Max Ovaska

Aku Louhimies, Jari Olavi Rantala

Drama, Krig

Unknown Soldier

Finland, Belgien, Island
Diskussioner om Okänd soldat  (0 diskussioner)
Kommentarer om Okänd soldat (15 st)
PeterTheW (Anmäl)   23:44 13/1
Tretimmarsversionen. Det blir inte mycket till nerv under speltiden. Snyggt, mycket action, men aldrig särskilt spännande och inte heller jätteseriöst förrän framåt slutet. Bitvis känns humorn nära buskis och den där finska Rambo som till en början och även sedan alternerar odödlighet med att leka spellevink och referera till sig själv i tredjeperson känns så out of place.
PeterTheW (Anmäl)   23:23 13/1
Tretimmarsversionen. Det blir inte mycket till nerv under speltiden. Snyggt, mycket action, men aldrig särskilt spännande och inte heller jätteseriöst. Bitvis känns humorn nära buskis och den där finska Rambo som till en början och även sedan alternerar odödlighet med att leka spellevink och referera till sig själv i tredjeperson känns så out of place.
Raimo_1985 (Anmäl)   10:50 2/1
Lika bra som inspelningen från åttiotalet, jag såg den långa versionen på dvd. Kanske aningens bättre än den från åttiotalet ändå. Femman är i vilket fall som helst given.
Snah (Anmäl)   10/12 2018
En tredje version känns ärligt talat inte speciellt nödvändig.
WillyV (Anmäl)   17/7 2018
Den långa versionen är den bästa tolkningen av romanen hittils. Eero Ahos Rokka tillhör bland det bästa jag har sett.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Okänd soldat