Old Boy - hämnden

Originaltitel: Oldboy
Regissör:Park Chan-wook
Utgivningsår:2003

Om Old Boy - hämnden:

Oh Dae-su kidnappas och hålls inlåst i 15 år. När han väl kommer ut vill han ha reda på vem som gjorde det, och framför allt - varför?
Se filmen på Viaplay

Regissör: Kim Ji-woon
År: 2010
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Skräck
I Saw the Devil

Yu Ji-tae, Choi Min-sik, Lee Dae-yeon, Oh Tae-kyung, Oh Kwang-rok, Yun Jin-seo, Kang Hye-jeong, Kim Byeong-ok, Ji Dae-han, Lee Seung-shin, Oh Dal-su, Ahn Yeon-suk, Oo Il-han

Hwang Jo-yun, Lim Chun-hyeong, Park Chan-wook

Drama, Action, Thriller, Mysterium

Oldeuboi

Sydkorea

Recension Old Boy - hämnden

- kount siro sätter betyg 4 och skriver:
Denna sydkoreanska film inleds med att Oh Dae-su (Min-sik Choi), som just har släppts av polisen efter att ha varit berusad och stökig, ringer till sin fru och berättar att han är på väg hem för att fira deras dotters födelsedag. Efter att ha lämnat telefonhytten kidnappas Dae-su av okända män och förs till en cell där han ska komma att hållas inspärrad, endast med en TV som kontakt med omvärlden och...

Recension av Old Boy - hämnden - Läs hela!

Med i listor: Action Top 50, Filmfrossa på Hagabion 2006, Filmtipsets Topp 250, Gore Galore, Luleå filmfestival 2005, Mysterium Top 50, Populärt och billigt, Stockholm XV Asian Images, Thriller Top 50
Diskussioner om Old Boy - hämnden  (0 diskussioner)
Kommentarer om Old Boy - hämnden (956 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Starkbröl (Anmäl)   1/6 2017
Skoningslös och smått unik men något överskattad.
Jamesa (Anmäl)   26/3 2017
Minns denna som mycket bra. Måste försöka hitta att se om den !
92axha10 (Anmäl)   11/2 2017
En av de sjukaste, groteskaste och störande filmer jag någonsin sett. På ett bra sätt. Kunde inte förutse vad som skulle hända.
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
Det fantasirika och unika manuset gör det här till en mycket speciell filmupplevelse. Den är makaber och har hög äckelfaktor. Ett exempel på detta är när Oh Dae-su trycker in en levande bläckfisk i munnen med god aptit. Jag tycker att handlingen stundtals är väl mycket tillkrånglad, troligen finns väl där någon vilsen asiatisk berättarteknik som jag inte hänger med på. Jag stämmer inte in i alla hyllningarna av denna film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Old Boy - hämnden