Ole dole doff

Originaltitel: Ole dole doff
Regissör:Jan Troell
Utgivningsår:1968

Om Ole dole doff:

Sören Mårtensson är lärare på mellanstadiet. Klassrummet är fullt med halvvuxna barn som för ett oupphörligt krig. Arbetet är en plåga för honom och på nätterna drömmer han mardrömmar. Han är medveten om att varje lektion är en maktkamp där han är dömd att förlora eftersom han inte tror på auktoritära principer i undervisningen.

Titel: Mellan väggarna
Regissör: Jean Vigo
År: 1933
Genre: Drama, Komedi
C i uppförande

Bengt Ekerot, Per Oscarsson, Kerstin Tidelius, Harriet Forssell, Per Sjöstrand, Georg Oddner, Ann-Marie Gyllenspetz

Bengt Forslund, Jan Troell

Drama

Sverige
Med i listor: Guldbjörnar i Berlin
Diskussioner om Ole dole doff  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ole dole doff (72 st)
RustyFilm (Anmäl)   22:48 3/5
En ångestbesatt lärare Sören (spelad av Per Oscarsson) är klassföreståndare för en mellanstadieklass (en 6a). Klassens elever och skolans fege och inkompetente rektor gör livet till ett helvete för Sören. I klassen är det ofta eleven Bengt som är katalysator för den enerverande miljön i klassrummet. Här handlar det om skolan, men ”Bengtar” finns många i samhället och på arbetsplatser. Dessvärre finns även gått om inkompetenta chefer gällande det beskrivna problemet. Filmen är från 60-talet men problemställningen verkar vara tidlös. Många plus för ett skickligt skådespel av Per Oscarsson (kanske hans livs bästa skådisinsats). Regissör Jan Troell är ju känd som mycket duglig Kameraman här syns dock inget av den talangen.
Rai (Anmäl)   11/2 2018
Jag gillar den här filmen skarpt!!
UFO_lars (Anmäl)   18/9 2015
En stor besvikelse. Oerhört seg och frustrerande. Jag känner ingenting annat än djup frustration över Sören Mårtenssons oförmåga att göra något och en frustration över att filmen aldrig känns som att den ska ta slut. Detta känns mest som självplågeri och kanske är det vad Troell vill uppnå men jag är inte ett dugg road av det, bara irriterad.
AlbertSpica (Anmäl)   11/3 2015
Barnens avsaknad av respekt skapar en hel del irritation inom mig, men tänker också på vilket litet svin man själv säkert varit. Oscarsson är grym men filmen överlag är lite ojämn och även om sista halvan är väldigt bra slutar det ändå på en 3:a Var även tvungen att kolla filmen med engelska subs då det var dåligt ljud på rippen samt att ungarnas hemska skånska gick knappt att förstå.
Snah (Anmäl)   15/3 2014
Oscarssons gestaltning av vanmakten är fenomenal!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ole dole doff