Ole dole doff

Originaltitel: Ole dole doff
Regissör:Jan Troell
Utgivningsår:1968

Om Ole dole doff:

Sören Mårtensson är lärare på mellanstadiet. Klassrummet är fullt med halvvuxna barn som för ett oupphörligt krig. Arbetet är en plåga för honom och på nätterna drömmer han mardrömmar. Han är medveten om att varje lektion är en maktkamp där han är dömd att förlora eftersom han inte tror på auktoritära principer i undervisningen.

Titel: C i uppförande
Originaltitel: Hets
Regissör: Alf Sjöberg
År: 1944
Hets

Bengt Ekerot, Per Oscarsson, Kerstin Tidelius, Harriet Forssell, Per Sjöstrand, Georg Oddner, Ann-Marie Gyllenspetz

Bengt Forslund, Jan Troell

Drama

Sverige
Med i listor: Guldbjörnar i Berlin
Diskussioner om Ole dole doff  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ole dole doff (71 st)
Rai (Anmäl)   11/2 2018
Jag gillar den här filmen skarpt!!
UFO_lars (Anmäl)   18/9 2015
En stor besvikelse. Oerhört seg och frustrerande. Jag känner ingenting annat än djup frustration över Sören Mårtenssons oförmåga att göra något och en frustration över att filmen aldrig känns som att den ska ta slut. Detta känns mest som självplågeri och kanske är det vad Troell vill uppnå men jag är inte ett dugg road av det, bara irriterad.
AlbertSpica (Anmäl)   11/3 2015
Barnens avsaknad av respekt skapar en hel del irritation inom mig, men tänker också på vilket litet svin man själv säkert varit. Oscarsson är grym men filmen överlag är lite ojämn och även om sista halvan är väldigt bra slutar det ändå på en 3:a Var även tvungen att kolla filmen med engelska subs då det var dåligt ljud på rippen samt att ungarnas hemska skånska gick knappt att förstå.
Snah (Anmäl)   15/3 2014
Oscarssons gestaltning av vanmakten är fenomenal!
Astrojacob (Anmäl)   13/10 2013
Ett rent tidsdokument från 60-talet. Lätt neurotisk gör här Per Oscarsson en av sina bästa roller. Jag gick själv i skolan på 60-talet och kände mig "hemma" i kaoset. Genialiskt foto och en naken realism som gör ont. Bra svensk Fyra från Troell, innan Utvandrarna...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ole dole doff