Oliver Twist

Originaltitel: Oliver Twist
Regissör:David Lean
Utgivningsår:1948

Om Oliver Twist:

Baserad på Charles Dickens roman "Oliver Twist" där en föräldrarlös pojke rymmer från ett barnhem, och sedan lär känna en ficktjuv och dennes medhjälpare på gatorna i London..

Titel: Lysande utsikter
Regissör: Bo Widerberg
År: 1976
Genre: Drama, Action, Kriminalare, Thriller
Mannen på taket

Alec Guinness, Kay Walsh, Robert Newton, Francis L Sullivan, John Howard Davies, Henry Stephenson, Mary Clare, Anthony Newley, Ralph Truman, Kathleen Harrison, Gibb McLaughlin, Amy Veness, Diana Dors, Frederick Lloyd

Stanley Haynes, David Lean

Drama, Kriminalare, Äventyr

Storbritannien
Diskussioner om Oliver Twist  (0 diskussioner)
Kommentarer om Oliver Twist (40 st)
KyLLo (Anmäl)   02:17 22/1
En fantastisk Oliver Twist-version. Underbar scenografi, välspelad och dramatisk. Inte någon förskönad eller förenklad familjefilm.
andmoreagain (Anmäl)   19/12 2016
Guinness näsa är något för PK-maffian.
Dele (Anmäl)   15/11 2016
Historien om Oliver Twist är otvivelaktigt ett mycket bra verk. Detta är den tredje filmatiseringen av berättelsen jag ser, och trots att det är en riktigt stabil film så blev jag överlag mer engagerad i musikalversionen från 1968, där historien och händelseutvecklingen gavs mer utrymme. Finns dock inget direkt negativt att säga om denna välgjorda och absolut sevärda, men inte omskakande, version. Betygstrean är stark.
the godfather (Anmäl)   15/1 2016
Nu är inte jag någon Charles Dickens expert, så jag vet inte om denna följer boken till punkt och pricka men jag kan bara tänka hur bra boken är med tanke på hur bra den här filmen är! Det är så mycket orättvisa i filmen så man bara får lust att hoppa in i filmen och slå ner några av karaktärerna. På den punkten så gör filmen det väldigt bra, den gör att man lever sig in i den och känner med många av karaktärerna. Det ger hela filmen en mer mänsklig ton och att den aldrig känns tråkig, de två timmarna som filmen nästan är, märks aldrig av. Så filmen får en femma utav fem på grund av alla känslor den tar fram, glädje,sorg,ilska, och allt däremellan. Men den får inte bara en femma för att den tar fram hela känsloregistret utan också för att den att den är något man vill leva sig in i. Det är meningen med film enligt mig, att transportera åskådaren till en annan värld och påverka den utifrån dess värld och det gör denna. Mästerverk!
Dutch (Anmäl)   7/8 2015
Guinness näsa gör hela filmen! Härlig matiné detta!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Oliver Twist