Oliver Twist

Originaltitel: Oliver Twist
Regissör:Roman Polanski
Utgivningsår:2005

Om Oliver Twist:

Roman Polanskis version av Charles Dickens gamla klassiska historia om hur en föräldralös pojke blir uppfostrad till ficktjuv.
Se filmen på CDON

Regissör: Tate Taylor
År: 2014
Get on Up
Titel: Tillbaka till Yorkshire
Originaltitel: And When Did You Last See Your Father?
Regissör: Anand Tucker
År: 2007
Tillbaka till Yorkshire

Ben Kingsley, Barney Clark, Jamie Foreman, Harry Eden, Leanne Rowe, Lewis Chase, Edward Hardwicke, Jeremy Swift, Mark Strong, Frances Cuka, Chris Overton, Michael Heath, Gillian Hanna, Alun Armstrong, Ophelia Lovibond

Ronald Harwood

Drama, Familjefilm

Storbritannien, Tjeckien, Frankrike, Italien

Recension Oliver Twist

- Redwood sätter betyg 3 och skriver:
Oliver Twist spelas av 12-årige Barney Clarke och han är bra. Fagin spelas av Ben Kingsley. Jag är lite tveksam till Kingsleys prestation, han tenderar att överspela. Överlag känns skådespeleriet ganska överdrivet, det faller mig inte i smaken. Fotot är inte heller så jättebra. Polanski gillar tydligen att på ett närgånget sätt filma karaktäreras ansikten, händer, och så vidare. Detta i kombination...

Recension av Oliver Twist - Läs hela!

Diskussioner om Oliver Twist  (0 diskussioner)
Kommentarer om Oliver Twist (83 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   2/8 2016
En av de bättre Dickens-filmatiseringarna som gjorts. Väldigt välspelat och välregisserat.
Roswall (Anmäl)   25/12 2015
Stabilt! Det som främst sticker ut på plussidan är fotot, på minussidan saknas ett djupare och ordentligt tag i karaktärerna. Oliver är en liten poster boy som vi aldrig får lära känna.
Dele (Anmäl)   6/6 2015
Berättelsen är bra och det är kompetent gjort, men Polanski kan vara mycket mer personlig och intressant än såhär.
JohnMcClane (Anmäl)   20/1 2013
3:a här också, haha :)