Om jag vänder mig om

Originaltitel: Om jag vänder mig om
Regissör:Björn Runge
Utgivningsår:2003

Om Om jag vänder mig om:

Agnes och Rickard förbereder en flytt till en annan stad. Kvällen då filmen utspelar sig bjuder de sina bästa vänner på middag. Följande natt förändrar deras liv. Anders är murare och arbetar dag som natt för att få pengar till allt som han tror att hans familj behöver. Den här kvällen får han ett erbjudande om svartjobb som han inte kan säga nej till. Anita har inte sett sin före detta make sedan han för tre år sedan gifte om sig med en 25 år yngre kvinna. Lika plötsligt som oväntat får hon ett fantastiskt tillfälle att söka upp honom för att äntligen få svar på en rad viktiga frågor.

Titel: Älskar dig för evigt
Regissör: Michael Noer, Tobias Lindholm
År: 2010
Genre: Drama, Kriminalare
R - Slå först, slå hårdast

Pernilla August, Jakob Eklund, Marie Richardson, Leif Andrée, Ann Petrén, Peter Andersson, Sanna Krepper, Ingvar Hirdwall, Magnus Krepper, Camilla Larsson, Marika Lindström, Peter Lorentzon, Angelica Olsson, Hampus Penttinen, Johan Kvarnström

Björn Runge

Drama

Daybreak

Sverige

Recension Om jag vänder mig om

- Loomis sätter betyg 5 och skriver:
Björn Runge satt länge med två olika manus men kom aldrig riktigt vidare. Då kom han på snilleblixten att ta det bästa från vardera manus och slå ihop det till ett. Det resulterade i prisvinnaren ”Om jag vänder mig” med några av Sveriges skickligaste skådespelare. Vi får följa några människor vars liv tagit en riktning som egentligen inte är någon till lags. En murare får erbjudande att mura in...

Recension av Om jag vänder mig om - Läs hela!

Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2006, Norrköping Filmfestival Flimmer 2004, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Om jag vänder mig om  (0 diskussioner)
Kommentarer om Om jag vänder mig om (326 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   26/10 2016
Stundvis är filmen faktiskt väldigt bra och när det gäller skådespelarnas insatser finns det inte mycket att klaga på. Men som helhet är filmen väldigt ojämn och faktiskt ganska hoppig. Den hade kunnat bli mycket bättre. Svag 3:a.
skugge (Anmäl)   11/8 2016
Överskattad.
lehtonen (Anmäl)   28/11 2015
Det finns inte en enda odramatisk scen i filmen, och inte en enda långdragen/tråkig.
Mortiis (Anmäl)   23/11 2015
En svensk pärla som jag helt har missat, tills nu. Å ena sidan väldigt tungt och ångestladdat, å andra sidan med små, små strimmor av hopp som lyfter upp det hela från det mest kompakta mörkret. Jakob Eklund är i vanlig ordning lika karismatisk som ett vedträ men det funkar i den här rollen.
AlbinWesley (Anmäl)   19/10 2014
Bland det bästa jag sett vad gäller svensk film. Dess teman används lysande och kammarspelen är fenomenala. Det handlar om hur alla mänskliga relationer som felar gör det i första hand på grund av kommunikationsbrist, vilket ger läsningen av det moderna samhället som allt för återhållsamt och inåtvänt. Skam, förväntningar, krav och skeva ideal förkolnar västvärldens före detta mänsklighet. Smått fantastiskt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Om jag vänder mig om