Om själ och kropp

Originaltitel: Teströl és lélekröl
Regissör:Ildikó Enyedi
Utgivningsår:2017

Om Om själ och kropp:

Mária har ett jobb på ett slakthus i Budapest som hon tar på största allvar. Hon följer reglerna noggrant och delar ut bestraffningar för varje extragram av fett. Hon börjar försiktigt känna sin chef Endre, som precis som henne är den tystare typen. När de inser att de har samma drömmar på nätterna bestämmer de sig för att försöka besanna dem.

Alexandra Borbély, Géza Morcsányi, Réka Tenki, Zoltán Schneider, Ervin Nagy, Itala Békés, Tamás Jordán, Éva Bata, Pál Mácsai, Zsuzsa Járó, Nóra Rainer-Micsinyei, Vivien Rujder, István Dankó, Júlia Nyakó

Ildikó Enyedi

Drama, Romantik

On Body and Soul

Ungern
Med i listor: Guldbjörnar i Berlin
Diskussioner om Om själ och kropp  (0 diskussioner)
Kommentarer om Om själ och kropp (8 st)
jack_jack_jack (Anmäl)   8/2 2018
Sunkig och förlegad film.
mammene (Anmäl)   14/1 2018
Onekligen en speciell film som ju mer jag funderar över den desto bättre blir den. Kanske man inte ska förstå allting utan bara se och begrunda, men funderingar kommer. Det skitiga som behöver det vackra,och vissa människor som ser det inte alla ser. Överhuvudtaget gillar jag människor som inte följer hopen och här då gestaltade av Alexandra Borbély och Géza Morcsányi i huvudrollerna där kroppen och själen inte alltid gick i takt, men de jobbade på det. När man kan få till kärlek, smärta och humor i samma anda har man lyckats.
Sture Stenhög (Anmäl)   3/12 2017
Där har var sannerligen en underlig film, men det får ju förstås filmer gärna vara. Jag gillade verkligen Alexandra Borbélys karaktär och den udda kärlekshistorien, och jag fascinerades i största allmänhet av filmens små egenheter. Den där härliga känslan av att man inte riktigt vet vad man tittar på och vart det hela ska ta vägen är också någonting som man önskar att fler filmer kunde frammana. Den är dock längre än vad den behöver vara, ibland känns det onödigt utdraget och man slänger ut en del trådar som man sedan inte gör så mycket med. Betyget landar på en ganska stark trea
origC-J (Anmäl)   11/10 2017
Fin, udda romantisk film i behagligt tempo. Påminner om en hel del andra liknande verk från mindre filmländer, men det är så välgjort att det blir ett högt betyg. Snäppet för lång, men vilka naturscener!
Galivan (Anmäl)   29/9 2017
Kändes väldigt lovande och intressant inledningsvis och fotot är riktigt bra och välgjort. Men handlingen utvecklas inte så trovärdigt, tjejen i huvudrollen håller inte , man drar hennes speciella karaktär lite för långt. Den hade för övrigt två av de mest magstarka scener jag sett,väldigt explicita , men varken händelserna i sig eller framställningen var motiverat. En besvikelse i slutändan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Om själ och kropp