En kvinna bland män

Originaltitel: On the Basis of Sex
Regissör:Mimi Leder
Utgivningsår:2018

Om En kvinna bland män:

Historien om Ruth Bader Ginsburgs kamp för kvinnors rättigheter och hennes väg till en domarpost i USA:s högsta domstol.

Felicity Jones, Armie Hammer, Justin Theroux, Sam Waterston, Kathy Bates, Cailee Spaeny, Jack Reynor, Stephen Root, Chris Mulkey, Gary Werntz, Francis X McCarthy, Ben Carlson, Ronald Guttman, Wendy Crewson, John Ralston, Angela Galuppo, Karl Graboshas

Daniel Stiepleman

Drama, Biografi

Diskussioner om En kvinna bland män  (0 diskussioner)
Kommentarer om En kvinna bland män (3 st)
abnormal (Anmäl)   12:35 31/3
Hade velat följa henne ännu mer, men fascineras av och känner stor tacksamhet till de människor som kommit före mig och kämpat för rättigheter vi tar för givet.
Jaganatha (Anmäl)   20:06 25/3
Det var förmodligen rätt väg att gå att låta filmen stanna kvar vid det rätt tråkiga rättsfallet med en man som nekades rätten att göra skatteavdrag för att vara vårdgivare åt sin mor. Det visar hur viktigt det kan vara med små steg inom rättssystemet för att göra samhället mer inkluderande och jämlikt på längre sikt. Felicity Jones är bra i huvudrollen men filmen lider lite av den sedvanliga biografisjukan. Det finns däremot flera andra skådespelare som Stephen Root och Kathy Bates vilka är med alldeles för lite.
myslas (Anmäl)   18:17 19/3
Inledningsvis verkade även den här filmen gå i samma fälla som nästan alla biografiska filmer gör i att det gick alldeles för fort framåt och allt man fick var korta klipp av hennes liv. Men efter ett tag så sänktes tempot och man har tagit det smarta beslutet att följa ett enda mål från Ginsburgs karriär. Det skadar inte att de inte valt något av hennes mest omtalade mål som gick upp i HD heller, det gör filmen desto mer intressant och ett gott komplement till dokumentären RBG (som jag ändå föredrar framför den här spelfilmen).