Once

Originaltitel: Once
Regissör:John Carney
Utgivningsår:2006

Om Once:

När en irländsk gatumusiker en dag möter en blomsterflicka på Dublins gator uppstår ljuv musik - bokstavligen. Musik är nämligen bådas stora passion och de bestämmer sig för att försöka spela in en skiva, någonting som de båda tidigare bara har drömt om. Samtidigt spirar deras känslor för varandra men utan att någon vågar ta det första steget.

Titel: Bara en dag

Drama, Romantik

Irland

Recension Once

- kadaver sätter betyg 4 och skriver:
Det första som måste sägas om denna filmen är att jag måste berömma musiken. Den är otroligt bra. Huvudpersonerna själva har skrivit musiken och framför den i filmen. Detta är något som de båda för övrigt fick Oscars för, vilket i sig är ett väldigt gott betyg. Musiken, som finns som en röd tråd genom hela detta musikaliska drama, används delvis för att föra storyn framåt och regissören John Carney...

Recension av Once - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2008, Sofia Int. Film Festival 2008 - långfilmer, Stockholm XVIII
Diskussioner om Once  (0 diskussioner)
Kommentarer om Once (294 st)
karlmats (Anmäl)   25/10 2017
Den påminner lite om Rocky IV i det att det i princip är ett långt musikvideomontage vi får se. Dialogen är sparsam men känns ändå naturlig på nåt sätt. Jag gillar ju generellt filmer med lite udda kärlekspar men även om musiken är helt ok och det inte är några större fel på karaktärerna slår det aldrig riktigt några gnistor om det här. Gullig, men jag blir inte lika övertygad som alla andra verkar bli. Räcker inte upp till en 3a även om den hade sina förtjänster.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
federico033 (Anmäl)   28/6 2016
I verkliga livet så har jag lite svårt för gitarrkillar, men faller pladask för denna bitterljuva historia. Huvudpersonerna har en väldigt charmigt personkemi som det är svårt att värja sig emot och musiken är ljuvlig
staynow (Anmäl)   22/8 2015
Fantastisk musik. Söt historia. Men varför fick de aldrig tummen ur?!
oliver_twistor (Anmäl)   30/10 2014
Underbar film med underbar musik.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Once
Se filmen