Ondskans Officer

Originaltitel: Der Unhold
Regissör:Volker Schlöndorff
Utgivningsår:1996

Om Ondskans Officer:

Ett starkt mänskligt drama rullas upp i berättelsen om Abel Tiffague, en stillsam, vänlig man som lever i 30-talets Paris. Men hans bakgrund är mörk och smärtsam och fylld av grym pennalism som han fått utstå under sin uppväxt. När världskriget bryter ut väntar ett nytt helvete - frågan är bara vilken sida Abel denna gång hamnar på, förtryckarnas eller offrens… Han tas till fånga av nazisterna, som drar nytta av hans godhjärtade sinneslag och fatalistiska livsinställning. Abel blir Görings personlige uppassare och bejakad mitt i detta ondskans centrum formas han sakta till en mörkrets budbärare.

Titel: Führerns elit
Originaltitel: Napola - Elite für den Führer
Regissör: Dennis Gansel
År: 2004
Genre: Drama, Krig
Führerns elit

John Malkovich, Armin Mueller-Stahl, Marianne Sägebrecht, Gottfried John, Volker Spengler, Heino Ferch, Dieter Laser, Agnès Soral, Sasha Hanau, Vernon Dobtcheff

Volker Schlöndorff, Jean-Claude Carrière

Drama

The Ogre, Nazismens tjänare

Frankrike, Tyskland, Storbritannien
Diskussioner om Ondskans Officer  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ondskans Officer (11 st)
#54 (Anmäl)   26/12 2018
Det här var en positiv överraskning.
Divinitus (Anmäl)   21/6 2017
De första ~80% av filmen är bra och uppfriskande fri från hatpropaganda men sen kommer det fram med konspirationsteori och allt. Med en sån besvikelse till slut så kostar det filmen något men majoriteten av filmen är väl värd att se. Det är svårt att betygsätta en sådan film. "Rekommenderad men..."
Dream (Anmäl)   14/4 2016
En nästan bortglömd film och det beror på att det mesta i denna film är påhittat, så då glömmer folk snabbt bort den! Men bortser man från fakta felen och istället ser den som en vanlig film, istället för en seriös Andra Världskriget film! Då är den helt okej. Malkovich är grym som vanligt och filmen bjuder på finna skogs miljöer, Se och njut.
Tim Buckley (Anmäl)   5/8 2010
(rek 4a) Visst! Tveklöst en okänd pärla i Malkovich tindrande halsband och därtill en riktigt bra film som förtjänar att ses av långt-långt många fler (den utputtade kommentaren från 2003 !?! ) än vad som här gjorts! Det finns mycket bra att hänga upp sig på, allt ifrån barndomen, vidare till älgen & naturscenerna och inte minst det fantastiskt roande porträttet av Göring, med långt mycket mera. Därtill har den dessutom kostat på sig att vara visuellt vacker och påhittig. Filmens scener tar avstamp utifrån Abel's sinne/berättarröst, vilket ger det dokumentärt hemska utspelen en slags sagokänsla som jag ser som svårbetalbar i dessa sammanhang, ja haha Malkovich sätter ju faktiskt nästan en sagoprägel på allt han gör. Filmen är nu alls inte ett mirakel eller kandidat till en 5a, men förbannat egen, mysig/hemsk och allt som allt sevärd, så se! *** Sagolika hemskheter ***
mörtson (Anmäl)   6/6 2010
En speciell film som har ett visst sagoskimmer över sig. Jag kan förstå varför man vill skildra andra världskriget genom ögonen på en "idiot" och få en mer naiv mänsklig infallsvinkel. Men Malkovich karaktär intresserar mig inte och jag förstår inte vad som motiverar honom! Bortsett från lite fina bilder har inte denna filmen så mycket att ge.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ondskans Officer