Only Yesterday

Originaltitel: Omohide poro poro
Regissör:Isao Takahata
Utgivningsår:1991

Om Only Yesterday:

Den 27-åriga Taeko har bott i Tokyo hela sitt liv och arbetar nu på ett kontor. Hon ger sig ut på landet för att få uppleva lantlivet. Som liten fick hon aldrig chansen att åka ut på landet och den lilla femteklassaren hon har inom sig gör sig påmind.

Titel: Om du lyssnar noga
Regissör: Katsuhiro Otomo, Kôji Morimoto, Tensai Okamura
År: 1995
Genre: Thriller, Science Fiction, Fantasy, Anime
Memories

Miki Imai (röst), Toshirô Yanagiba (röst), Youko Honna (röst), Mayumi Iizuka (röst), Masahiro Ito (röst), Chie Kitagawa (röst), Yoshimasa Kondô (röst), Yuuki Masuda (röst), Yuki Minowa (röst), Michie Terada (röst), Yorie Yamashita (röst)

Isao Takahata

Drama, Anime

Memories of Teardrops, Memories of Yesterday

Japan
Med i listor: Anime Top 50, Anime-urval, Studio Ghibli
Diskussioner om Only Yesterday  (0 diskussioner)
Kommentarer om Only Yesterday (84 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   31/10 2017
Zarquon (Anmäl)   21/10 2017
Å ena sidan händer nästan inget i 2 timmar. Å andra sidan är barndomsscenerna verkligen jättebra. Men samtidigt är vuxenscenerna mindre intressanta. Men ändå tänker man på dem en bra stund efteråt. Men sensmoralen är tveksam och är den inte lite för pratig? Fast ändå med långa sträckor av tystnad. Film som i all sin stillsamhet spjärnar emot att sättas i något entydigt fack i hjärnan... Bättre efter en stunds reflektion än medan man ser den.
myslas (Anmäl)   25/10 2016
De akvarellmålade bakgrunderna under minnesbilderna är verkligen utsökta på sättet de bleknar in i pappret. I övrigt är det en fin historia men lite väl lång kan jag tycka.
gjoob (Anmäl)   31/7 2016
En av de vackraste (animerade) filmerna jag har sett med en fin, lågmäld historia. Kanske är den till och med lite för lågmäld och vardaglig då den blir lite småtråkig emellanåt, vilket gör att den inte når upp till högsta betyget. Kanske blir det femman vid en omtitt.
LundstedtJ958 (Anmäl)   20/5 2014
Filmen är ju vacker, och The Rose fungerar oväntat bra på japanska, men det är liksom 118 minuter av ingenting och även det här fungerar för många så går jag inte direkt igång på det. Ändå långt ifrån dålig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Only Yesterday