Open Range

Originaltitel: Open Range
Regissör:Kevin Costner
Utgivningsår:2003

Om Open Range:

Boss Spearman, Charley Waite, Mose Harrison och Button är fyra laglydiga män som transporterar sin boskap genom prärien. Deras vänskap har vuxit sig stark genom strapatserna. När de så passerar i närheten av den lilla staden Harmonville börjar problemen. Stadens sheriff och den störste ranchägaren, tillsammans med sina hejdukar visar sig vara både oärliga och mordiska. Boss och Charley inser snart att om de ska kunna behålla både sin frihet och sina värderingar så måste de ta itu med sheriffen. Samtidigt bekantar sig Charley med den vackra Sue Barlow som får hans hjärta i gungning.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Michael Winterbottom
År: 2000
Genre: Drama, Romantik, Western
Claim

Kevin Costner, Robert Duvall, Annette Bening, Michael Gambon, Michael Jeter, Diego Luna, James Russo, Dean McDermott, Abraham Benrubi, Kim Coates, Julian Richings

Craig Storper

Drama, Western

Recension Open Range

- AddeColciago sätter betyg 4 och skriver:
Ingen annan genre är så vänlig mot tittaren som just western. Open Range tar till vara på det, genom att lugnt och metodiskt föra handlingen framåt. Allt handlar om uppbyggnad och för att verkligen åstadkomma något gäller det att suga in tittaren, att få den att känna för vissa karaktärer, tycka illa om andra och framför allt; man måste förstå varför karaktärerna gör som de gör. Det gäller så klart...

Recension av Open Range - Läs hela!

Med i listor: Western Top 50
Diskussioner om Open Range  (0 diskussioner)
Kommentarer om Open Range (272 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Starkbröl (Anmäl)   17/1 2017
Ääääääh långsam film blir pangpangpang. Engagerar märkligt lite trots sitt rättspatos. Duvall är Duvall med sina vanliga tics och manér som han lagt sig till med på äldre dar, dvs bra men man vet vad man får. Costner är också bra.
Rehn108 (Anmäl)   23/7 2016
Nej men det här har vi ju sett tusen gånger förut. Hollywoodmallen följs in absurdum, maken till förutsägbarhet har vi sällan sett (jo det har vi tyvärr, vi har sett det många gånger förr också). Jag har också problem med skottlossningar mellan massa personer som ser likadana ut, där människor och krutrök flyger åt alla håll och kameran dessutom klipper till nya vinklar mest hela tiden. Nej tyvärr, besvikelsen är påtaglig.
Mat1az (Anmäl)   5/10 2015
Kanske ville Duvall spela Gus McCrae en sista gång? Han gör det i alla fall riktigt bra. Det bjuds på vackra vyer och en hejdundrande läcker standoff i slutet - den i sig är värd en femma. Hade velat att de skulle spelat mer på mystiken med de där maskerade männen, de såg ju riktigt läbbiga ut i de där maskerna. I sin helhet är det är en rätt liten film i en stor och flott förpackning. Det är välspelat från Duvall och Costner, det är otroligt snyggt och slutet är spännande med suveräna pistolstrider. Mycket stark trea.
Gordyal (Anmäl)   26/4 2015
Som en lyckad kombination av "storslaget Hollywood-epos" och stenhård spaghetti-western. Duvall är stabil och Costner överraskar genom att vara såväl karismatisk som hård, vilket han knappast varit i närheten av sedan De Omutbara. Vackra vyer, mycket testosteron och en hel del sirapsstråkar så fort det dyker upp kjolstyg i bild. Ett gediget hantverk som av någon märklig anledning inte nominerades till en enda oscar - vad nu det spelar för roll. (9/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Open Range