Ordet

Originaltitel: Ordet
Regissör:Carl Theodor Dreyer
Utgivningsår:1955

Om Ordet:

En extremt religiös dansk bondefamilj skakas av dotterns vilja att gifta sig med en man av annan tro och av att mannens bror tror han är Jesus.

Titel: Det tysta ljuset
Originaltitel: Offret
Regissör: Andrej Tarkovskij
År: 1986
Offret

Henrik Malberg, Emil Hass Christensen, Birgitte Federspiel, Preben Lerdorff Rye, Cay Kristiansen, Ejner Federspiel, Sylvia Eckhausen, Gerda Nielsen, Ove Rud, Henry Skjær, Hanne Aagesen, Ann Elisabeth Groth, Susanne Rud, Edith Trane

Carl Theodor Dreyer

Drama

Danmark
Med i listor: 50-tal Top 50, Guldlejon i Venedig
Diskussioner om Ordet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ordet (91 st)
YouAreNrIchi (Anmäl)   22:15 10/5
Det är en ganska komplex film. Kierkegaards nämns och det är ganska många av hans idéer som går igen här. Johannes kändes som en gestaltning av Kierkans idé om ovillkorlig tro och att finna Gud genom att förlora förståndet, eftersom han bokstavligen gör precis det. Det råder delade meningar om slutet, men vad man än tycker så borde man erkänna att det är snyggt filmat iaf. Bra film!
film_Alex (Anmäl)   4/11 2017
Väldigt välgjord film med ett tankvärt tema om andlighet och mellanmänskliga relationer. Jag tar av mig hatten och bockar för detta tidlösa verk!
Astrojacob (Anmäl)   14/4 2016
Ren filmhistoria och magi av Dreyer.
fors1984 (Anmäl)   6/3 2016
Håll ut genom den periodvis sega första halvan. Resten av filmen är mer än värd det.
Mattias Strand (Anmäl)   2/5 2015
Naturligtvis välgjord på alla möjliga vis men själva temat har ju tappat mycket av sin aktualitet och tjuskraft.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ordet