Orfeus testamente eller Fråga mig inte varför

Originaltitel: Le testament d'Orphée, ou ne me demandez pas pourquoi!
Regissör:Jean Cocteau
Utgivningsår:1960

Om Orfeus testamente eller Fråga mig inte varför:

En poet blickar tillbaka mot sitt förflutna, sitt liv och sina verk. Försöker desperat återkalla inspirationen och viljan till skapande. Cocteau spelar själv poeten i denna själbiografiska surrealistiska film som återknyter till hans tidigare verk och proklamerar slutet för hans filmkarriär.

Titel: Vita nätter
Originaltitel: Le feu follet
Regissör: Louis Malle
År: 1963
Tag mitt liv

Jean Cocteau, Claudine Auger, Charles Aznavour, Lucia Bosé, Yul Brynner, Jean-Pierre Léaud, Jean Marais, Pablo Picasso, María Casares, Henri Crémieux, Edouard Dermithe, Alice Heyliger, Brigitte Morisan, François Périer

Jean Cocteau

Drama

The Testament of Orpheus

Frankrike
Diskussioner om Orfeus testamente eller Fråga mig inte varför  (0 diskussioner)
Kommentarer om Orfeus testamente eller Fråga mig inte varför (22 st)
Carlo Marx (Anmäl)   18/11 2014
Känns lite som en film för inbördes beundran och om har svårt för fransk intellektualism så är detta verkligen en film att undvika. Det kan vara den mest franska av alla filmer jag sett. Det vill säga, det är en man som tar sig själv på väldigt stort allvar och som knappast hymlar med det. Jag är lite förundrad över att den har fått så höga betyg men det kanske kan bero på att det inte direkt är en film som man snubblar över; om man tittar på den så har man sökt upp den själv därför att man intresserar sig för den. (Jag ger filmen en fyra eftersom den är rik på uppslag och idéer, och för att jag uppskattar filmer som skapas utifrån konstnärliga ambitioner. Men för att få en femma är den alldeles för litterär, och tråkig.)
Paddyeahh (Anmäl)   11/4 2012
Vänta lite, han var över sjuttio i den här filmen!? Stilige, välbevarade djäkelfarbror alltså!
mylar (Anmäl)   8/4 2012
Utan att ha sett något annat av Cocteau ter sig filmen som en filmatisering av en uppsats i poetisk filosofi. Alltså mycket tråkig om man inte är intresserad av vare sig poesi eller filosofi. Kan man sin grekiska mytologi finns kanske något av intresse ändå.
kakbakarn (Anmäl)   1/2 2012
Filmen är ofta väldigt vacker och fantasieggande - som vanligt med Cocteau - men den upplevs också lite väl poetiskt högdragen och kanske rent av pretentiös... inte heller helt ovanligt när det gäller Cocteau. Nu har jag sett trilogin samt Flickan och odjuret, och Orphée håller jag tveklöst högst. Alla de andra filmerna, inklusive denna, känner jag mig lite tudelad inför, men Orphée är en toppfilm.
justified (Anmäl)   20/7 2011
sämst i trilogin.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Orfeus testamente eller Fråga mig inte varför