Betyg idag: 2 788 Besökare idag: 6 944

Originaltitel: Orlando
Regissör:Sally Potter
Utgivningsår:1992

Om Orlando:

Filmatisering av Virginia Woolfs märkliga roman med samma namn om Orlando, en människa som lever i 400 år. Först som man, sedan som kvinna, som älskare och älskarinna, som rik och som fattig. Orlando föds som man i ett välbärgat hem i 1500-talets England och avslutar sitt liv på 1990-talet som en helt vanlig kvinna som har förlorat allt men funnit sig själv.
Se filmen på CDON

Titel: Are We Still Married?
Originaltitel: Are We Still Married?
Regissör: Stephen Quay, Timothy Quay
År: 1994
Exotica
Titel: Desperate Living
Originaltitel: Desperate Living
Regissör: John Waters (I)
År: 1977
Genre: Komedi, Kriminalare
Desperate Living
Titel: Pina
Originaltitel: Pina
Regissör: Wim Wenders
År: 2011
Pina

Tilda Swinton, Billy Zane, Lothaire Bluteau, John Wood, Anna Healy, Peter Eyre, Charlotte Valandrey, Quentin Crisp, John Bott, Toby Stephens, Toby Jones

Sally Potter

Drama, Romantik

Frankrike, Storbritannien, Ryssland, Italien, Nederländerna

Recension Orlando

- saggesaliv sätter betyg 4 och skriver:
En resa på 400 år genom tidsepoker, genom samhällsförändringar, genom maktskiften, genom livet. Vi reser med odödliga fantastiska Orlando, genom hens förändringar i könstillhörigheten, genom hens förändrade livsstil, livsinställning, kärlek, härkomst och genom hens liv. Orlando är en kostymfilm utan dess like. Den extravaganta, ambitiösa och absolut slående kostymen är bland de vackraste jag beskådat....

Recension av Orlando - Läs hela!

Diskussioner om Orlando  (0 diskussioner)
Kommentarer om Orlando (102 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23:35 26/10
sirkurt (Anmäl)   03:21 12/6
Fantastiskt vacker och stämningsfull film. Tidlös, fascinerande berättelse, både klassisk och modern, underbart gestaltad genom Tilda Swintons skådespeleri.
stgurgel (Anmäl)   22:12 10/4
Märklig på ett alldeles underbart vis, Tilda och hela filmen utstrålar en lite magisk atmosfär
FUR (Anmäl)   18:13 29/1
helt klart ett konstverk om än ett weird one at that lol.
origC-J (Anmäl)   29/9 2016
En svag fyra med lite god vilja. Ett gott försök att filmatisera en uppenbarligen svårfilmad roman (som fantast av både engelsk litteratur och historia borde jag verkligen läsa den...), med fint spel av Swinton och flyhänt regi, men det vill sig inte riktigt. För kort, skulle jag tro, och rumphuggen. Pluspoäng för med satiren över den manlige hjälten som kommer ridande på sin vita hingst i dimman.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Orlando